HomeTeknologiU Mobile tolak beli kepentingan dalam DNB, tawarkan khidmat 5G sendiri

U Mobile tolak beli kepentingan dalam DNB, tawarkan khidmat 5G sendiri

KUALA LUMPUR: Syarikat telekomunikasi U Mobile Sdn Bhd pada Khamis berkata, ia menolak cadangan kerajaan kepada semua syarikat telekomunikasi utama untuk membeli kepentingan dalam Digital Nasional Berhad (DNB) bagi pelancaran 5G, melalui perjanjian langganan sahamnya (SSA).

Dalam satu kenyataan semalam, U Mobile berkata ia akan bergerak secara solo dalam menawarkan perkhidmatan dan produk 5Gnya kepada pengguna.

“U Mobile telah mengadakan perbincangan dan pertimbangan yang meluas mengenai perkara itu dan selepas mengambil kira terma pelaburan seperti yang sedia ada pada masa ini, syarikat telekomunikasi itu memutuskan bahawa ia tidak akan meneruskan pilihan pelaburan dalam DNB.

“Telco percaya ia akan memberi perkhidmatan yang lebih baik kepada rakyat Malaysia dengan menumpukan pada kekuatannya dalam menyediakan sambungan dan perkhidmatan digital yang inovatif dan tiada tandingan, yang akan merealisasikan potensi penuh teknologi 5G. Keputusan syarikat telekomunikasi untuk tidak melabur dalam DNB tidak menjejaskan keupayaannya untuk menyediakan 5G perkhidmatan kepada pelanggan kerana akses kepada infrastruktur rangkaian 5G DNB dikawal oleh perjanjian akses berasingan, yang tidak dikaitkan dengan pelaburan ekuiti dalam DNB,” katanya.

DNB telah ditubuhkan pada awal Mac 2021 untuk mempercepatkan penggunaan infrastruktur dan rangkaian 5G di Malaysia. Ia akan menawarkan 5G sebagai perkhidmatan rangkaian borong kepada syarikat telekomunikasi lain.

Putrajaya sentiasa mengadakan rundingan dengan syarikat telekomunikasi di negara ini berhubung pelancaran 5G, dengan syarikat telekomunikasi sentiasa menolak syarat yang lebih baik — menyokong model rangkaian borong dua (DWN) dan bukannya rangkaian borong tunggal kerajaan (SWN) — yang mereka tuntutan akan memberikan ketersediaan dan harga 5G yang lebih mengoptimumkan.

U Mobile berkata bahawa syarikat dan syarikat telekomunikasi lain sedang dalam perbincangan untuk memuktamadkan perjanjian akses 5G dengan DNB.

“Apabila ia dimuktamadkan dan ditandatangani, akses 5G DNB apabila digabungkan dengan rangkaian 4G sedia ada U Mobile akan membolehkan pelanggan U Mobile menikmati pengalaman sambungan yang benar-benar lancar. U Mobile mempunyai kepercayaan penuh bahawa DNB akan mengikut jadual untuk penggunaan rangkaian 5G yang berkualiti. infrastruktur dan bahawa ia akan melaksanakan mandat kerajaan untuk menyediakan liputan dan kapasiti 5G secara borong secara saksama dan tidak diskriminasi melalui perjanjian akses 5G.

“U Mobile telah menguji perkhidmatan 5G dan menantikan pelanggan kami menikmati faedah penuh 5G dengan produk dan perkhidmatan sedia 5G kami tidak lama lagi,” tambahnya.

DNB semalam berkata bahawa SSA akan disemak untuk menampung hanya empat firma telekomunikasi utama yang tinggal, selepas ditolak oleh dua pengendali rangkaian mudah alih (MNO).

Agensi 5G kebangsaan berkata ia menganggap SSA telah dimuktamadkan dan bersedia untuk dilaksanakan dengan enam pembawa mudah alih semalam, tetapi dua akhirnya tidak diteruskan.

DNB berkata bahawa seorang pengendali memutuskan untuk tidak meneruskan manakala seorang lagi tidak memberi maklum balas walaupun telah mengesahkan untuk mengambil bahagian lebih awal.

Firma itu tidak menamakan syarikat penerbangan itu, walaupun sebelum ini dilaporkan bahawa Maxis Bhd dan U Mobile telah menolak untuk mengambil perjanjian pemegang saham selepas rundingan tidak memenuhi keperluan mereka.

Laporan Reuters yang memetik sumber berkata bahawa kedua-dua syarikat telekomunikasi itu menolak tawaran selepas kerajaan menolak cadangan empat syarikat telco — Maxis, U Mobile, bersama Celcom Axiata Bhd dan DiGi Telecommunications — mengambil gabungan pegangan majoriti dalam agensi itu.

Tetapi kerajaan sebaliknya meminta enam pengendali mudah alih di negara ini bersetuju untuk mengambil gabungan 70 peratus kepentingan dalam agensi itu, tetapi Maxis dan U Mobile dilaporkan menolak, kerana mereka tidak dapat melihat faedah menjadi pemegang saham minoriti.

Maxis dan U Mobile tidak dapat melihat faedah menjadi pemegang saham minoriti dalam DNB, menurut dua sumber, yang enggan dikenali kerana mereka tidak diberi kuasa untuk bercakap mengenai rundingan tertutup itu.

Di sebalik perkembangan itu, bagaimanapun, DNB berkata bahawa perbincangan mengenai perjanjian akses 5G sedang berjalan dengan kesemua enam syarikat telekomunikasi utama di negara ini dan pelan pelancaran itu berada di landasan yang betul.

Authors

Pilihan Editor