HomeSukanBenzema menang pemain terbaik Ballon d’Or 2022

Benzema menang pemain terbaik Ballon d’Or 2022


PENYERANG Real Madrid, Karim Benzema, muncul sebagai pemenang Anugerah Ballon d’Or buat kali pertama dalam kerjayanya sekaligus meraih impiannya menggapai anugerah berprestij yang diiktiraf majalah France Football itu.

Kemenangan kapten Karim Benzema itu menepati ramalan setelah memainkan watak penting membantu pasukan gergasi Sepanyol itu menjuarai La Liga dan Liga Juara-Juara Eropah (UCL) pada musim lepas.

Benzema telah menjaringkan 27 gol dalam saingan La Liga pada musim 2021/2022 serta 15 gol dalam kejohanan Liga Eropah 2021/2022 (UCL) untuk membawa kejuaraan berganda buat skuad Carlo Ancelotti.

Rekod gol sensasi penyerang itu dalam saingan peringkat kalah mati UCL musim lalu dengan meledak 10 jaringan termasuk hatrik menentang dua pasukan gergasi PSG dan Chelsea sudah cukup membuktikan beliau layak menggondol anugerah itu.

Untuk rekod, beliau muncul sebagai pemenang Ballon D’Or dari Perancis pertama sejak pemain lagenda dan juga bekas bintang Real Madrid Zinedine Zidane pada 1998.

Lebih ikonik, anugerah itu turut disampaikan oleh legenda sepanjang zaman Perancis, Zinedine Zidane yang juga bekas pengurus yang mengendalikan Benzema di Real Madrid.

Pemain berusia 34 tahun itu mengetepikan saingan dari Kevin De Bruyne yang menduduki tempat kedua serta penyerang Bayern Munich, Sadi Mane di tangga ketiga untuk memastikan anugerah Ballon d’Or 2022 menjadi milik penyerang Perancis itu.

Author

Pilihan Editor