HomeBeritaPM terlibat pengampunan diraja Najib

PM terlibat pengampunan diraja Najib

SHAH ALAM: Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim mengesahkan beliau bakal terlibat dalam proses penilaian permohonan pengampunan diraja bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

Meskipun melalui proses berkenaan, Anwar menegaskan peraturan dan syarat juga perlu dipatuhi, yang akhirnya keputusan akhir di bawah budi bicara Yang di-Pertuan Agong.

Menurutnya, tidak timbul sebarang konflik mengenai kedudukan beliau ketika ini untuk menjadi sebahagian daripada proses berkenaan.

“Dia tidak berbangkit (konflik), soalnya proses mohon pengampunan dibenarkan oleh sesiapa tetapi tentunya kita akan patuh pada syarat dan peraturan.

“Walaupun saya akan berada dalam proses itu, akhirnya seperti yang saya tahu, soal penganugerahan pingat, soal pengampunan itu bawah budi bicara Yang di-Pertuan Agong,” katanya.

Beliau berkata demikian pada Majlis Pelancaran Program Kita Untuk Kita di PPR Kampung Baru Hicom di sini pada Sabtu.

Mengulas lanjut, Anwar berkata, masih terlalu awal untuk beliau memberi kenyataan mengenai proses berkenaan, namun turut mengesahkan sudah melihat permohonan daripada UMNO, parti atau individu untuk rayuan.

“Masih terlalu awal, saya pun belum lihat apa-apa dokumen lagi setakat ini. Kita perlu lihat kes secara menyeluruh dah proses ini masih lagi dalam peringkat awal.

“Apa yang saya lihat buat masa ini cuma permohonan dari UMNO dan parti atau individu ada hak untuk buat rayuan,” katanya lagi.

Majlis Kerja Tertinggi (MKT) UMNO pada Jumaat dilaporkan, memohon pertimbangan Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah, memberi pengampunan penuh kepada Najib yang kini sedang menjalani hukuman penjara selepas didapati bersalah menyeleweng dana SRC International Sdn Bhd.

Gabungan Gerakan Keadilan turut menuntut campur tangan Perdana Menteri berhubung perkara sama.

Sementara itu, Presiden UMNO, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi menyatakan tindakan itu juga tidak mempunyai sebarang niat untuk memberi tekanan kepada baginda.

Sebaliknya, ia lebih menjurus kepada soal simpati terhadap bekas pemimpin itu.

Pada 31 Mac lalu, Mahkamah Persekutuan menolak permohonan Najib untuk mendapatkan kebenaran bagi menyemak keputusan Mahkamah Persekutuan yang menolak rayuan akhir kes penyelewengan dana RM42 juta milik SRC International.

Susulan itu, keputusan yang dibuat 23 Ogos tahun lalu oleh panel hakim yang dipengerusikan Ketua Hakim Negara, Tun Tengku Maimun Tuan Mat yang mengekalkan sabitan bersalah, hukuman penjara 12 tahun dan denda RM210 juta terhadap Najib, adalah kekal.

Ini bermakna Najib kekal di Penjara Kajang dan pilihan terakhirnya untuk dibebaskan ialah menerusi pengampunan diraja daripada Yang di-Pertuan Agong.

Author

Pilihan Editor