HomeGaya HidupKetahui 6 khasiat makan durian!

Ketahui 6 khasiat makan durian!

DURIAN antara buah-buahan tempatan yang memiliki banyak khasiat dan makan pada kadar berpatutan ia bermanfaat untuk kesihatan, tetapi jika berlebihan boleh mengundang mudarat.

Mengikut Kementerian Kesihatan (KKM), bagi penghidap penyakit kronik tiga serangkai kencing manis, darah tinggi dan jantung serta yang ada masalah buah pinggang, dinasihatkan makan berpada-pada.

Ini kerana, durian mengandungi kadar gula dan kalium (potassium) yang tinggi yang boleh mempengaruhi pesakit penyakit kronik berkenaan.

Namun, hakikatnya, nikmatlah raja buah ini kerana ia juga mengandungi manfaat baik untuk kesihatan, iaitu mengandungi phytonutrien dan antioksidan tinggi dipercayai dapat menurunkan kadar kolesterol dan membersihkan darah.

Kajian mendapati durian berpotensi mengelakkan jangkitan kulat kerana kandungan zat besi yang tinggi membantu sel darah putih menghasilkan kimia semula jadi untuk membunuh jangkitan.

Kajian juga menunjukkan durian sebagai ejen kecantikan kerana mengandungi Vitamin C bagi membantu mencerahkan kulit.

Antioksidan yang terkandung di dalam durian dapat melawan bakteria penyebab jerawat. Bintik hitam pada wajah akan dapat diatasi dengan rawatan menggunakan buah durian.

Selain itu, Vitamin C di dalam durian juga membantu ketahanan badan atau imuniti seseorang.

Selain pelbagai vitamin tinggi, ia juga mengandungi kandungan nutrien dan bahan kimia organik yang berfungsi sebagai antioksidan bagi mencegah atau melawan kanser.

6 KHASIAT MAKAN DURIAN: 

* Mengatasi sembelit kerana ia mengandungi banyak serat.

* Mengatasi anemia kerana mengandungi folat atau Vitamin B9 yang boleh menghasilkan sel darah merah.

* Menjaga kesihatan kulit kerana mengandungi Vitamin C yang berfungsi sebagai antioksidan dan antipenuaan.

* Mengandungi banyak potasium atau kalsium sehingga baik untuk kesihatan tulang dan sendi. – Mengatasi migrain kerana mengandungi ribofl avin atau Vitamin B2.

* Meredakan tekanan kerana mengandungi Vitamin B6 atau piridoksin.

* Menjaga kesihatan gigi dan mulut kerana mengandungi phosphor.

Authors

Pilihan Editor