HomeTeknologiThreads hilang lebih separuh daripada penggunanya - Mark Zuckerberg

Threads hilang lebih separuh daripada penggunanya – Mark Zuckerberg

BOS Meta, Mark Zuckerberg berkata, platform media sosial baharunya, Threads, telah kehilangan lebih separuh penggunanya.

Saingan Twitter itu melonjak kepada lebih 100 juta pengguna dalam tempoh lima hari selepas pelancarannya awal bulan ini.

Tetapi Zuckerberg telah mengakui jumlah itu kini telah jatuh.

“Jika anda mempunyai lebih daripada 100 juta orang yang mendaftar, idealnya ia akan menjadi hebat jika semua daripada mereka atau separuh daripada mereka terus berada di situ. Kami belum sampai ke tahap itu lagi,” katanya.

Zuckerberg – yang membuat komen itu dalam panggilan kepada para pekerjanya, yang sampai ke pengetahuan agensi berita Reuters – menyifatkan situasi itu sebagai “biasa” dan berkata beliau menjangkakan pengekalan akan bertambah baik apabila ciri baharu ditambahkan pada aplikasi tersebut.

Threads dikritik kerana fungsinya yang terhad semasa ia dilancarkan.

Meta telah menambah ciri baharu, seperti suapan “mengikuti” dan “untuk anda” yang berasingan, dan meningkatkan skop untuk menterjemah siaran ke dalam bahasa yang berbeza.

Ketua pegawai produk syarikat, Chris Cox, memberitahu kakitangan ia kini tertumpu pada menambah lebih banyak “fungsi untuk meningkatkan pengekalan pengguna” untuk menarik orang ramai kembali ke platform.

Dia memberi contoh “memastikan orang yang berada di aplikasi Instagram dapat melihat kandungan Threads yang penting”. Kedua-dua platform itu terikat rapat – untuk mendaftar untuk Threads, pengguna mesti mempunyai akaun Instagram.

Zuckerberg juga memberikan pekerja kemas kini mengenai pertaruhan besar syarikat itu pada Metaverse.

Beliau berkata, kerja pada teknologi realiti tambahan (AR) dan realiti maya (VR) yang akan menggerakkannya “tidak secara besar-besaran mendahului jadual, tetapi mengikut landasan”, sambil menambah bahawa dia tidak menjangkakan ia akan menjadi arus perdana sehingga dekad akan datang.

Ramalan itu mungkin meningkatkan kebimbangan bahawa Meta telah mendedikasikan terlalu banyak masa dan wang kepada Metaverse – bahagian Makmal Realitinya, yang menghasilkan set kepala VR dan produk lain, telah menimbulkan kerugian berbilion dolar.

Syarikat secara keseluruhannya walaupun terus menunjukkan prestasi yang baik dari segi kewangan – mengumumkan minggu ini ia memperoleh keuntungan sebanyak AS$7.79 bilion pada suku terakhir.

Zuckerberg juga menyentuh satu lagi isu yang menjadi tajuk utama – cadangan pertarungan dalam sangkar dengan rakan gergasi teknologi, Elon Musk.

Dalam talian, kedua-dua lelaki itu menunjukkan bahawa mereka berdua berminat untuk bertarung pada bulan Jun – malah akan mencadangkan tempat di Las Vegas.

Bagaimanapun, apabila diasak mengenainya dalam panggilan itu, Zuckerberg berkata, beliau “tidak pasti sama ada ia akan menjadi kenyataan”. – BBC News

Author

Pilihan Editor