HomeSukanBritish Rowing haramkan atlet transgender dalam pertandingan wanita

British Rowing haramkan atlet transgender dalam pertandingan wanita

 

ATLET transgender akan dihalang mewakili Great Britain atau England dalam perlumbaan antarabangsa wanita, umum British Rowing pada Khamis. Peraturan baharu itu berkuat kuasa pada 11 September.

Walaupun hanya atlet “dilahirkan sebagai wanita” boleh bersaing dalam kategori wanita, pendayung transgender mempunyai pilihan untuk bersaing dalam kategori “terbuka”, dan penganjur acara boleh memilih untuk menawarkan kategori “campuran” jika 50 peratus anak kapal dilahirkan perempuan.

“British Rowing komited untuk mempromosikan persekitaran di mana mendayung boleh diakses dan inklusif serta memastikan kami menyediakan peluang dan keseronokan untuk semua orang,” kata badan itu dalam satu kenyataan, yang berjanji untuk menyemak semula garis panduan dalam tempoh 12 bulan.

Keputusan itu berbeza dengan pengumuman tahun lalu bahawa syarat kelayakan British Rowing akan “diselaraskan dengan, dan tidak lebih ketat daripada, keperluan World Rowing.”

World Rowing pada masa ini membenarkan atlet transgender untuk bersaing sebagai wanita jika mereka mengurangkan paras testosteron mereka kepada di bawah 2.5 nanomol seliter untuk tempoh 12 bulan, setelah baru-baru ini mengurangkan tahap testosteron daripada 5 nmol/liter.

Jawatankuasa Olimpik Antarabangsa telah beralih daripada garis panduan berpusat testosteron dalam beberapa tahun kebelakangan ini dan sehingga 2021 melarang pengecualian atlet daripada pertandingan berdasarkan kelebihan anatomi yang dianggap.

Tahun lepas, Mark Davies, pengerusi British Rowing, meminta World Rowing mengikuti contoh badan renang Fina dalam kategori “terbuka” dan “wanita”. Badan itu belum berbuat demikian setakat pengumuman terbaharu mereka.

Pada bulan Julai, Akuatik Dunia mengumumkan kategori “terbuka” untuk perenang transgender selepas tahun lepas mengumumkan bahawa atlet trans yang telah menjalani akil baligh lelaki atau menjalani pembedahan tukar jantina selepas umur 12 tahun akan dihalang daripada acara wanita.

Juga bulan lepas, Union Cycliste Internationale, pengadil sukan dunia untuk berbasikal, mengumumkan bahawa atlet trans kelahiran lelaki yang beralih selepas akil baligh akan diketepikan daripada acara wanita untuk “memastikan peluang yang sama.”

Badan sukan dunia pertama yang membuat pengumuman sedemikian ialah Liga Ragbi Antarabangsa, yang melarang wanita trans daripada perlawanan ragbi wanita tahun lepas, memetik keperluan untuk “penyelidikan tambahan” sebelum atlet kelahiran lelaki dibenarkan untuk terlibat dalam sukan yang melibatkan sentuhan fizikal dengan wanita.

Walaupun penyokong trans mengatakan atlet lelaki secara genetik sepatutnya dapat bersaing sebagai wanita jika mereka telah melepasi pencapaian peralihan tertentu, kajian terbaharu yang diterbitkan oleh British Journal of Sports Medicine mendapati bahawa walaupun selepas 10 tahun rawatan hormon, wanita trans (iaitu, yang dilahirkan sebagai lelaki) adalah 18 peratus lebih kuat dan mempunyai kapasiti aerobik 20 peratus lebih tinggi daripada wanita biologi yang mempunyai umur dan latar belakang yang sama.

Author

Pilihan Editor