HomeTeknologiRusia dedahkan punca kemalangan di Bulan

Rusia dedahkan punca kemalangan di Bulan

 

KETUA agensi angkasa Roscosmos Rusia, Yury Borisov telah mendedahkan punca utama di sebalik kegagalan misi Luna-25 Moon.

Peranti peneroka itu didapati gagal mematikan enjinnya tepat pada masanya dan melencong dari orbit yang dimaksudkan, jelas bos agensi angkasa lepas itu.

“Malangnya, penutupan enjin tidak berlaku seperti biasa, mengikut rajah jujukan, tetapi berdasarkan cap masa, dan bukannya 84 saat yang dirancang, ia berjalan selama 127 saat,” kata Borisov kepada penyiar Rossiya 24 pada hari Isnin.

Faktor ini merupakan sebab penting di sebalik kegagalan misi itu, Borisov menyatakan, sambil menambah bahawa suruhanjaya khas telah pun ditubuhkan untuk menyiasat kejadian itu.

“Pengiraan balistik awal menunjukkan bahawa disebabkan oleh operasi sistem pendorong yang tidak normal, peranti itu bergerak ke orbit terbuka bulan dan, pada asasnya, terhempas ke permukaan Bulan,” kata pegawai angkasa lepas.

Walaupun kegagalan misi itu, jurutera angkasa lepas Rusia menerima pengalaman berharga semasa membina Luna-25, kata ketua Roscosmos. Pasukan itu “sudah tentu akan mengambil kira semua kesilapan yang dilakukan semasa misi ini, dan saya berharap misi masa depan Luna-26, 27, dan 28 akan berjaya,” tambah Borisov.

Luna-25 bertujuan untuk mendarat berhampiran kutub selatan bulan, yang terkenal dengan rupa bumi yang lasak. Semua misi pendaratan sebelum ini ke Bulan oleh pelbagai negara mendarat di kawasan khatulistiwanya.

Kapal angkasa Rusia berjaya mencapai orbit bulan, menghantar kembali foto resolusi tinggi Bulan. Misi itu dijadualkan untuk mencuba pendaratan bulan pada 21 Ogos.

Author

Pilihan Editor