HomeSukanNeymar: Lionel Messi dan saya 'hidup dalam neraka' di Paris Saint-Germain

Neymar: Lionel Messi dan saya ‘hidup dalam neraka’ di Paris Saint-Germain

 

BINTANG Brazil, Neymar bercakap tentang masa sukarnya di Paris Saint-Germain (PSG), menggambarkan bagaimana dia dan rakan sepasukan, Lionel Messi “hidup dalam neraka” di kelab Perancis itu.

Neymar menjadi pemain termahal di dunia berikutan perpindahan €222 juta ke PSG pada 2017, memenangi kejuaraan Ligue 1 empat kali semasa mengalami kecederaan.

Apabila dia disertai Messi pada 2021, selepas pemain Argentina itu meninggalkan kelab gergasi Sepanyol, Barcelona, diharapkan PSG boleh menjadi juara Eropah buat kali pertama dalam sejarah kelab itu.

Tetapi trio penyerang Neymar, Messi dan Kylian Mbappe tidak dapat memberi inspirasi kepada pasukan itu untuk menjulang kejuaraan Liga Juara-Juara apabila PSG tersingkir dalam pusingan 16 terakhir oleh Real Madrid dan Bayern Munich dalam kempen berturut-turut.

Semasa musim 2022/23, kedua-dua Neymar dan Messi mendapati diri mereka menjadi sasaran kemarahan peminat dengan penyokong membantah di luar rumah pemain Brazil itu pada satu ketika.

Insiden itu berlaku pada masa yang sama ketika Messi digantung oleh kelab selepas melakukan perjalanan tanpa kebenaran ke Arab Saudi apabila dia sepatutnya berlatih bersama pasukannya berikutan kekalahan 3-1 di laman sendiri kepada Lorient. Dia diejek oleh peminat PSG apabila kembali beraksi.

Selepas musim berakhir, kedua-dua pemain meninggalkan ibu negara Perancis – Messi ke kelab Bola Sepak Liga Utama, Inter Miami dan Neymar ke kelab Liga Pro Saudi, Al Hilal.

Dalam temu bual dengan Globo, pada bulan Jun tetapi disiarkan pada Ahad, Neymar ditanya tentang perasaannya apabila melihat rakan sepasukan lamanya di Barcelona menjulang Piala Dunia bersama Argentina di Qatar.

“Saya sangat gembira untuknya pada tahun gemilang itu, tetapi pada masa yang sama sangat sedih, kerana dia hidup di dua situasi berbeza,” kata pemain berusia 31 tahun itu, yang masih belum beraksi untuk Al Hilal sementara pulih daripada kecederaan.

“Dia pergi ke syurga bersama pasukan Argentina, memenangi segala-galanya dalam beberapa tahun kebelakangan ini, dan dengan Paris dia hidup dalam neraka, kami melalui neraka, dia dan saya.

“Kami kecewa, kerana kami berada di sana bukan untuk tidak berbuat apa-apa, kami berada di sana untuk melakukan yang terbaik, [untuk] menjadi juara, cuba mencipta sejarah. Itulah sebabnya kami mula bermain bersama semula, kami datang bersama di sana supaya kami boleh membuat sejarah. Malangnya, kami tidak berjaya.”

Neymar menambah bahawa kritikan terhadap Messi sememangnya mengarut: “Dia berlatih, dia berjuang, dia akan marah jika kalah tapi pada pendapat saya, dia jadi sasaran secara tidak adil.”

Messi sendiri membuat kenyataan mengenai hubungannya yang “retak” dengan sebahagian daripada peminat PSG selepas pemergiannya. Pemain Argentina itu beraksi pada perlawanan terakhirnya untuk kelab itu pada Jun tetapi sekali lagi diejek walaupun membantu PSG menjulang kejuaraan Ligue 1 sekali lagi dan menamatkan kempen dengan 16 gol dan 16 assist (bantuan gol).

“Saya rasa pada mulanya ia sesuatu yang indah,” kata Messi dalam temu bual dengan beIN Sports. “Tetapi kemudian beberapa orang mula melayan saya secara berbeza, sebahagian daripada penyokong Paris.

“Saya fikir sebahagian besar masih melihat saya dan melayan saya seperti yang mereka lakukan pada mulanya, tetapi terdapat keretakan dengan sekumpulan besar peminat Paris, yang jelas bukan niat saya (untuk itu berlaku), jauh dari itu.

“Ia berlaku seperti yang berlaku sebelum ini dengan Mbappe, dengan Neymar. Saya tahu itu perangai mereka.

“Saya akan membawa pergi bersama saya orang yang menghormati saya, kerana saya sentiasa menghormati semua orang sejak saya tiba dan itu sahajalah.”

Author

Pilihan Editor