HomeGlobalTiga beradik tukar iPhone palsu dengan yang 'ori', tipu Apple RM28.75 juta

Tiga beradik tukar iPhone palsu dengan yang ‘ori’, tipu Apple RM28.75 juta

 

TIGA beradik dari San Diego menyebabkan Apple kerugian AS$6.1 juta (RM28.75 juta) dengan skim penipuan besar-besaran di mana lebih 10,000 iPhone dan iPad palsu ditukar kepada peranti sebenar di ratusan kedai, menurut pendakwa raya persekutuan Amerika Syarikat (AS).

Zhimin, Zhiting dan Zhiwei Liao melakukan penipuan yang melibatkan beberapa rakan subahat lain dari 2011 hingga 2019, menurut Pejabat Peguam AS untuk Daerah Selatan California.

Seorang hakim menjatuhkan hukuman penjara tiga tahun dan lima bulan pada Zhimin dan Zhiting Liao pada 2 Oktober berhubung pengedaran iPhone dan iPad palsu itu, menurut rekod mahkamah. Sementara itu, Zhiwei Liao akan dihadapkan ke mahkamah pada 30 Okt untuk perbicaraan hukumannya.

Ini berlaku selepas ketiga-tiga adik beradik Liao mengaku bersalah melakukan konspirasi mengedar barangan tiruan pada 2 Jun 2022, menurut siaran berita dari pejabat peguam.

Produk Apple tiruan yang diimport ke AS dari China oleh Liao bersaudara mempunyai “nombor pengenalan yang sepadan dengan nombor pengenalan pada iPhone dan iPad sebenar yang berada di bawah jaminan dan sebelum ini telah dijual kepada pelanggan di Amerika Syarikat dan Kanada”, kata pendakwa raya.

Sepanjang skim penipuan itu, Zhimin Liao pergi ke kira-kira 105 kedai Apple di 22 negeri berbeza, di mana dia cuba menukar 720 iPhone dan iPad palsu dengan yang sebenar, menurut memorandum hukumannya. Pada 2015 sahaja, dia pergi ke beberapa kedai di negeri di sepanjang Pantai Timur – dari Florida sehingga ke New Hampshire, kata memo hukuman itu.

Zhiting Liao juga pergi ke sekurang-kurangnya 200 kedai Apple di 18 negeri dan di Kanada, di mana dia cuba menukar 718 iPhone dan iPad tiruan, kata memo hukumannya.

Kedua-dua adik-beradik itu secara langsung mendapat keuntungan AS6.1 juta (RM28.75 juta), menurut dokumen hukuman mereka.

Selepas peranti Apple palsu itu ditukar, Liao bersaudara menjual dan menghantarnya ke luar AS, kata pendakwa raya.

Peguam Anthony E. Colombo Jr., yang berpangkalan di San Diego dan mewakili Zhimin Liao dalam kes itu, memberitahu McClatchy News dalam satu kenyataan pada 5 Okt bahawa Zhimin Liao “menerima tanggungjawab atas kelakuannya dan amat menyesali penglibatannya dalam kesalahan itu”.

Beliau berkata, tahap hukuman anak guamnya adalah berdasarkan “keinginan mahkamah untuk secara amnya menghalang kelakuan serupa”.

“Hukuman Zhimin Liao sangat membebankan (dia) memandangkan potensi kesan terhadap keluarga dan perniagaannya”, tambah Colombo. “Beliau komited untuk menjadi ahli komuniti yang produktif seperti yang telah dilakukan sejak lima tahun lalu.”

McClatchy News turut menghubungi peguam bela yang mewakili Zhiting dan Zhiwei Liao untuk mengulas pada 5 Okt dan tidak menerima maklum balas segera.

Isteri adik-beradik Liao juga terlibat dan sebelum ini mengaku bersalah atas tuduhan penipuan secara fizikal atau secara mel, menurut nota awal peguam AS.

Sebagai sebahagian daripada perjanjian rayuan adik-beradik dan isteri mereka, mereka bersetuju untuk kehilangan lima rumah di San Diego, lebih AS$250,000 (RM1.17 juta) dan lebih daripada 200 iPhone Apple palsu, kata pendakwa raya.

Kesemua isteri-isteri itu telah dijatuhi hukuman tiga tahun percubaan setakat 5 Okt, menurut rekod mahkamah.

Hukuman penjara Zhimin dan Zhiting Liao akan diikuti dengan pembebasan dalam pengawasan selama tiga tahun, menurut rekod mahkamah.

McClatchy News menghubungi Apple untuk mengulas pada 5 Okt dan tidak menerima maklum balas segera. – The Charlotte Observer/Tribune News Service

Author

Pilihan Editor