HomeBeritaBuli sekolah di Seoul tertinggi dalam tempoh 10 tahun - Kajian

Buli sekolah di Seoul tertinggi dalam tempoh 10 tahun – Kajian

SEOUL: Peratusan pelajar Seoul yang menjadi mangsa keganasan di sekolah adalah yang tertinggi dalam tempoh 10 tahun lalu, menurut satu tinjauan baru-baru ini.

Pejabat Pendidikan Metropolitan Seoul (SMOE) berkata, tinjauan terhadap 486,729 pelajar antara gred empat sekolah rendah dan tahun akhir sekolah menengah mendapati 2.2 peratus tertakluk kepada beberapa bentuk penganiayaan di sekolah.

Angka itu meningkat sebanyak dua peratus berbanding tahun 2022, sekaligus menjadi paras tertinggi dalam tempoh 10 tahun.

Undang-undang Korea Selatan mentakrifkan keganasan sekolah sebagai tindakan yang dilakukan terhadap pelajar di dalam atau di luar sekolah tetapi tidak terhad kepada kecederaan fizikal atau mental, kerosakan harta benda, ancaman, keganasan seksual, fitnah, peras ugut, paksaan dan buli dalam talian atau secara peribadi.

Dalam kaji selidik itu, 4.6 peratus pelajar rendah berkata, mereka tertakluk kepada keganasan sekolah, manakala 1.6 peratus pelajar sekolah menengah dan 0.4 peratus pelajar sekolah menengah atas memberikan jawapan sama.

Peratusan mangsa sekolah rendah kekal tidak berubah berbanding 2022, manakala mangsa di sekolah menengah dan menengah atas masing-masing meningkat sebanyak 0.7 dan 0.1 mata peratusan.

Pegawai mengesyaki peningkatan keganasan sekolah disebabkan oleh kelas bersemuka yang dijalankan, berbeza dengan sekolah memilih kelas dalam talian semasa pandemik COVID-19.

“Pelajar kembali ke sekolah selepas COVID-19 dan mereka mempunyai peluang yang kurang untuk berinteraksi dengan rakan mereka.

“Kami fikir ini membawa kepada kecenderungan yang lebih tinggi terhadap pelajar yang lebih sukar menangani konflik dan lebih banyak keganasan,” kata seorang pegawai SMOE.

Peratusan kanak-kanak yang melaporkan keganasan sekolah menurun kepada 1.1 peratus pada 2020 berbanding dua peratus pada 2019.

Bentuk keganasan sekolah yang paling biasa ialah penderaan lisan (37.7 peratus) diikuti penderaan fizikal dan buli daripada kumpulan, masing-masing pada 18.1 peratus dan 15.3 peratus.

Kira-kira 68.8 peratus daripada keganasan berlaku dalam premis sekolah dan 29.4 peratus daripadanya berlaku di dalam bilik darjah.

Kebanyakan masa pelaku adalah rakan sekelas (46.1 peratus), diikuti oleh mereka dalam tahun yang sama tetapi kelas berbeza (32.7 peratus), 6.8 peratus oleh pelajar dalam tahun berbeza dengan mangsa.

Dalam 93 peratus kes, mangsa memaklumkan kepada orang lain iaitu penjaga atau saudara (37.9 peratus), guru (29.5 peratus) dan rakan (15.5 peratus), manakala hanya 1.5 peratus daripada mangsa melaporkan kes itu kepada polis dan 1.2 peratus memaklumkan perkara itu kepada organisasi di luar sekolah.

Seperti dalam tinjauan sebelum ini, pelajar kurang cenderung untuk mengatakan bahawa mereka dianiaya orang lain, dengan hanya 0.9 peratus mengatakan mereka adalah pelaku keganasan sekolah.

Namun, angka itu lebih dua kali ganda berbanding 2022, apabila 0.4 peratus daripada responden mengaku melakukannya.

Peratusan pelajar yang menyaksikan keganasan sekolah juga meningkat, daripada 4.5 peratus pada 2022 kepada 5.5 peratus, walaupun 30 peratus daripada mereka berkata tidak berdaya untuk melakukan apa-apa.

Namun, 35 peratus daripada mereka membantu mangsa dengan menghiburkan dan menawarkan bantuan lain, manakala 17.6 peratus daripada mereka melaporkan kes itu kepada pihak berkuasa.

Kira-kira 16.5 peratus daripada mereka yang menyaksikan buli bertindak menghentikan penderaan itu, tetapi 0.9 peratus berkata mereka turut serta. – Berita Harian memetik AGENSI

Authors

Pilihan Editor