HomeBerita50 peratus diskaun bayaran denda lewat cukai tanah, petak di P.Pinang

50 peratus diskaun bayaran denda lewat cukai tanah, petak di P.Pinang

CYBERJAYA: Pulau Pinang menawarkan diskaun sebanyak 50 peratus bayaran tunggakan denda lewat cukai tanah dan petak sehingga 31 Mei ini.

Ketua Menterinya, Chow Kon Yeow berkata, tawaran itu diputuskan menerusi Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri pada 6 Disember lalu, manakala ia berkuat kuasa 2 Januari bagi menggalakkan pemilik tanah dan petak menjelaskan tunggakan cukai sewa tanah mereka.

“Tawaran tersebut akan diberikan secara automatik kepada semua pembayar cukai tanah dan petak yang membuat pembayaran tunggakan denda lewat di kaunter hasil Pejabat Daerah dan Tanah dan juga secara dalam talian melalui portal PgLAND secara sekali gus.

“Malah, ia juga terpakai kepada pembayar cukai yang menerima Notis Denda 6A (cukai tanah) atau Notis Denda 11 (cukai petak),” katanya menerusi kenyataan di laman Facebook pada Khamis.

Namun, Chow berkata, tawaran itu tidak terpakai kepada individu yang membuat pembayaran secara ansuran.

Jelasnya, tawaran tersebut bukan berbentuk retrospektif dan tidak terpakai kepada orang awam yang sudah membuat pembayaran tunggakan denda lewat sebelum tarikh pengurangan tersebut dikuatkuasakan.

“Pentadbiran ini memberi komitmen untuk melaksanakan inisiatif sewajarnya bagi menggalakkan pemilik tanah di Pulau Pinang membayar cukai tanah atau cukai petak sebagaimana digariskan bawah Kanun Tanah Negara dan Kaedah-kaedah Tanah Pulau Pinang.

“Pemilik tanah yang mempunyai pertanyaan lanjut berhubung perkara berkaitan dimohon menghubungi Unit Hasil, Pejabat Tanah dan Galian Pulau Pinang atau Pejabat Daerah dan Tanah,” katanya.

Author

Pilihan Editor