HomeTeknologiGmail akan terus kekal! Google nafi berita palsu tular

Gmail akan terus kekal! Google nafi berita palsu tular

 

GOOGLE membuat kenyataan terbuka bahawa Gmail akan terus kekal selepas berita palsu yang mendakwa ia ditutup tersebar luas di media sosial.

Satu catatan di X, yang telah dilihat lebih daripada tujuh juta kali, mendakwa ia akan ditutup pada bulan Ogos.

Google menggunakan platform yang sama untuk menolak dakwaan palsu itu.

Seorang pakar komunikasi memberitahu BBC bahawa ia adalah contoh klasik bahaya maklumat yang salah.

“Kebanyakan orang percaya apa yang mereka lihat dalam talian, dan terdapat kekurangan alat dan proses untuk mengesahkan fakta,” kata Richard Bagnall, bos firma penilaian komunikasi, CARMA.

“Walaupun rangkaian sosial boleh bertindak tanpa tanggungjawab dan mengepam maklumat yang tidak ditapis dan tidak disahkan kepada khalayak mereka, insiden Gmail ini bukanlah kes terakhir yang akan kita lihat.”

Syarikat itu sebelum ini berkata, ia komited untuk menangani ucapan kebencian tetapi juga mahu melindungi kebebasan bersuara.

BBC telah menghubungi X untuk mengulas tentang berita palsu ini, yang nampaknya berdasarkan e-mel sebenar yang dihantar oleh Google pada tahun 2023. Ia memberitahu orang ramai bahawa Gmail akan menghentikan akses kepada paparan HTML paling asasnya.

Paparan HTML asal telah digunakan apabila Gmail dilancarkan pada tahun 2004, dan tidak akan dapat dikenali oleh kebanyakan orang yang menggunakan perkhidmatan itu pada masa kini.

“Kami sedang menghubungi untuk berkongsi kemas kini penting tentang Gmail.

“Selepas bertahun-tahun menghubungkan berjuta-juta orang di seluruh dunia, membolehkan komunikasi lancar dan memupuk sambungan yang tidak terkira banyaknya, perjalanan Gmail semakin hampir,” catatan viral itu berbunyi.

Gmail ialah perkhidmatan e-mel paling popular di dunia, dengan lebih daripada 1.5 bilion pengguna aktif di seluruh dunia, menurut Statista.

Dan walaupun dengan tegas menolak dakwaan palsu dalam mesej penipuan itu, memang benar bahawa Google telah menutup beberapa perkhidmatan dalam beberapa tahun kebelakangan ini.

Pada tahun 2023 sahaja, Google mematikan perkhidmatan permainan Stadianya, ciri YouTube Stories seperti Snapchat, dan ia mula menutup akaun Gmail lama dan tidak aktif.

Ia mengumumkan rancangan untuk menutup Google Podcast, yang fungsinya digantikan oleh YouTube Music, yang juga dimilikinya.

Author

Pilihan Editor