HomeBeritaKes Zayn Rayyan: Mahkamah Catat Bantahan Terhadap Pengakuan Bersalah Ibu

Kes Zayn Rayyan: Mahkamah Catat Bantahan Terhadap Pengakuan Bersalah Ibu

PETALING JAYA, 12 Jun — Mahkamah Majistret di sini hari ini mencatat bantahan yang dibangkitkan oleh peguam yang mewakili ibu kepada kanak-kanak autistik Zayn Rayyan Abdul Matiin, terhadap permintaan pihak polis untuk mendapatkan pengakuan bersalah dalam siasatan kes pembunuhannya.

Peguam Fahmi Abd Moin, yang mewakili bapa kanak-kanak tersebut, berkata bantahan terhadap permintaan polis di bawah Seksyen 26(1) Akta Keterangan 1950 telah dicatat oleh Majistret Zhafran Rahim Hamzah.

“Permohonan itu sepatutnya dibuat di bawah Seksyen 115 Kanun Prosedur Jenayah, tetapi peruntukan tersebut telah dimansuhkan. Permintaan yang dibuat di bawah Seksyen 26(1) Akta Keterangan 1950 adalah tidak relevan untuk mengambil sebarang pengakuan bersalah di hadapan majistret.

“Tiada peruntukan khusus untuk membuat permintaan sedemikian, dan ia amat prejudis kepada wanita berkenaan,” katanya kepada pemberita di luar kompleks mahkamah.

Wanita itu hadir dalam prosiding yang berlangsung selama satu jam. Ditanya sama ada pasangan itu akan didakwa esok, Fahmi berkata ia akan diketahui kemudian. Sementara itu, peguam Mahmud Jumaat yang mewakili ibu kanak-kanak tersebut menyatakan bahawa dalam prosiding tertutup, anak guamnya tidak membuat sebarang pengakuan tetapi sebaliknya memberikan keterangan kepada majistret.

Author

Pilihan Editor