HomeBeritaMajlis Penyampaian Anugerah Pensijilan Pengguna Top 500 di Kuala Lumpur

Majlis Penyampaian Anugerah Pensijilan Pengguna Top 500 di Kuala Lumpur

Kuala Lumpur, 14 Julai 2024 – Majlis Penyampaian Anugerah Pensijilan Pengguna Top 500 (Top 500 Consumer Certification Trusty Brand Award) anjuran Majlis Tindakan Pengguna Negara (MTPN) telah berlangsung di Mandarin Oriental Hotel Kuala Lumpur. Majlis ini dirasmikan oleh YBrs. Tuan Abu Bakar bin Yusof, Timbalan Ketua Pengarah Eksekutif MATRADE.
Sebanyak 34 syarikat daripada pelbagai industri telah dipilih sebagai penerima anugerah pada majlis tersebut melalui proses penilaian dan pengauditan yang ketat dan telus oleh pihak MTPN.
“Anugerah Pensijilan Pengguna Top 500 adalah inisiatif Majlis Tindakan Pengguna Negara (MTPN) di Malaysia. Anugerah ini mengiktiraf syarikat yang menyediakan perkhidmatan yang cemerlang dan boleh dipercayai kepada pengguna. Ia bertujuan untuk menggalakkan kecemerlangan perniagaan dan amalan etika dalam kalangan syarikat di Malaysia,” kata Tuan Abdul Malik Bin Jamaran, Pengasas Program Top 500 semasa memberikan ucapan alu-aluan mewakili Majlis Tindakan Pengguna Negara.
“Majlis Tindakan Pengguna Negara ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan tahniah kepada semua syarikat yang memenangi anugerah dan berharap mereka akan terus berinovasi serta berusaha untuk membawa lebih banyak perkhidmatan berkualiti kepada pengguna Malaysia pada masa hadapan,” tambah beliau.
Majlis anugerah ini adalah acara penting yang menonjolkan pencapaian jenama terpilih. MTPN memilih jenama-jenama ini melalui proses penilaian dan pengauditan yang teliti untuk memastikan kebolehpercayaan dan kualitinya. Pengiktirafan ini membantu syarikat-syarikat ini memperoleh kepercayaan pengguna dan pengiktirafan negara.
Program berprestij ini menggalakkan kecemerlangan perniagaan di Malaysia serta mendidik para peniaga akan pentingnya mengekalkan perniagaan yang beretika. Anugerah Pilihan Pengguna ini juga membantu perniagaan tempatan memperoleh pengiktirafan istimewa yang menjadi standard pilihan pengguna.
Pengiktirafan Muslim Choice
Timbalan Presiden 2 MTPN, Noorman Kamsani menjelaskan bahawa melalui pasukan Pemantau Mesra Muslim (MFW), MTPN akan membantu perniagaan restoran bukan milik orang Islam yang menggunakan perkataan ‘no pork, no lard’ untuk mendapatkan sijil halal secara sah. Langkah ini penting bagi menjamin makanan atau minuman yang ditawarkan itu benar-benar halal dan tidak mengelirukan masyarakat atau menggantikan Sijil HALAL Jakim. Pemberian logo “Muslim Choice” merupakan langkah pengiktirafan awal untuk diletakkan di premis mereka sebelum mendapat sijil halal yang menepati tiga amalan utama iaitu kebersihan, kualiti dan keselamatan premis serta produk.
Beliau juga menyatakan bahawa MFW telah menandatangani Memorandum Persefahaman (MoU) kerjasama dengan Zajas Sdn Bhd untuk mendapatkan sijil halal. Zajas Sdn Bhd adalah syarikat yang dilantik oleh Jakim untuk membantu syarikat-syarikat membuat permohonan mendapatkan sijil halal bertaraf antarabangsa.
Kerjasama antara MFW dengan Zajas Sdn Bhd ini adalah untuk tempoh lima tahun dengan matlamat utama memperkasa sektor industri kecil dan sederhana (IKS) ke pasaran halal global. Sijil halal Jakim ini bukan sahaja diiktiraf di Malaysia tetapi juga di seluruh dunia, memudahkan produk dengan sijil halal Jakim untuk menjalankan perniagaan di negara-negara Islam antarabangsa.
Senarai penerima Anugerah Pensijilan Pengguna Top 500
1. INAI REPUBLIC
2. BEWELL CHIROPRACTIC
3. NAJEEHAH INTERNATIONAL SDN BHD
4. AGENSI PEKERJAAN UKHWAH SDN BHD
5. BRILLIANT SKIN ESSENTIALS TRADING MALAYSIA SDN BHD
6. DORA MILL ONLINE TRADING SDN BHD
7. FANMASTER SDN BHD
8. AGENSI PEKERJAAN KAWASAMA (M) SDN BHD
9. BIOFUNCTION MARKETING SDN BHD
10. OLICELL GROUP (M) SDN BHD
11. DUOLEAF HEALTHCARE SDN BHD
12. CHER’S (M) SDN BHD
13. CEL-ELEMENTS HOLDINGS (M) SDN BHD
14. ALLOY KITCHEN MARKETING SDN BHD
15. EASTERN ECKARE MALAYSIA SDN BHD
16. WIKI CAREER SDN BHD
17. SUMATRAA INDUSTRIES SDN BHD
18. NOROS VENTURE SDN BHD
19. MIMPI NATURAL HEAD SPA & SALON
20. MILI TECH SDN BHD
21. PREMIUM PURE SDN BHD
22. ANTASA ENTERPRISE SDN BHD
23. YES TRAVEL AND HOLIDAYS SDN BHD
24. KYUT SKIN
25. TENQ GROUP SDN BHD
26. VITAMODE
27. HERO 99 SDN BHD
28. EEB BEAUTY SDN BHD
29. FULLY KITCHEN EQUIPMENT SDN BHD
30. THE NATURAL MARKETPLACE SDN BHD
31. MODERNMED SDN BHD
32. PERTIMA TRENGGANU SDN BHD
33. ALG WORLDWIDE SDN BHD
34. SAUNA LUXE SDN BHD

Author

Pilihan Editor