HomeSukanOscar Piastri akui arahan pasukan McLaren membuatnya ‘sedikit gugup’ ketika merenung kemenangan...

Oscar Piastri akui arahan pasukan McLaren membuatnya ‘sedikit gugup’ ketika merenung kemenangan pertamanya yang ‘sangat istimewa’ di Hungary

Kuala Lumpur, 22 Julai 2024 – Oscar Piastri mencipta sejarah sebagai pemenang kelapan termuda dalam sejarah Grand Prix dengan kemenangannya di Hungaroring. Pemandu Australia ini – yang pertama kali menang dalam Formula 1 yang lahir dalam abad ke-21 – terpaksa mengatasi beberapa arahan pasukan yang tegang dengan rakan sepasukan McLaren, Lando Norris, untuk meraih kemenangan pertamanya.

oscar car

Bermula dari petak kedua, Piastri menunjukkan reaksi yang cemerlang dari awal perlumbaan, menahan tekanan daripada Norris yang bermula dari petak pertama untuk memimpin keluar dari selekoh pertama, sebelum mengawal bahagian awal perlumbaan.
Namun, selepas McLaren membenarkan Norris untuk mengambil alih kedudukan dengan membuat hentian kedua lebih awal daripada Piastri – bagi melindungi daripada serangan dari belakang – terdapat beberapa detik tegang apabila Norris kelihatan enggan mengikut arahan untuk membiarkan rakan sepasukannya kembali ke hadapan.
Pertukaran kedudukan akhirnya dibuat dua pusingan sebelum tamat perlumbaan, dengan Piastri berjaya meraih kemenangan Grand Prix pertamanya, menambah kepada kemenangan Sprint di Qatar pada tahun 2023, yang membuatkan pemandu muda dari Melbourne itu begitu gembira.
“Ia sangat, sangat istimewa,” kata Piastri, 23. “Ini adalah hari yang saya impikan sejak kecil, berdiri di podium teratas F1.
“Jelas sekali ia agak rumit pada penghujungnya tetapi saya meletakkan diri saya di kedudukan yang betul pada permulaan, dan terima kasih kepada pasukan atas usaha yang luar biasa, dan kereta yang menakjubkan.
“Ia sangat menyeronokkan berlumba untuk McLaren, jadi saya tidak boleh berterima kasih cukup kepada mereka kerana memberi saya peluang untuk berada dalam F1, dan untuk menang bersama selepas 18 bulan adalah perasaan yang luar biasa.”
Ketika ditanya mengenai pertukaran kedudukan dengan Norris – yang pada satu ketika terlibat dalam perbincangan yang tegang dan emosional dengan jurutera perlumbaannya, Will Joseph, mengenai etika pertukaran kedudukan, pada masa ketika Norris adalah pesaing terdekat kepada pendahulu kejuaraan Max Verstappen, yang hanya mampu menamatkan perlumbaan di tempat kelima selepas bertembung dengan pesaingnya Lewis Hamilton – Piastri berkata: “Semakin lama anda menangguhkannya, semakin anda menjadi sedikit gugup.
“Tetapi tidak, ia dilaksanakan dengan baik oleh pasukan dan saya rasa ia adalah perkara yang betul; saya meletakkan diri saya di kedudukan yang betul pada permulaan dan dengan strategi yang berbeza – ya, kelajuan saya mungkin tidak secepat yang saya mahukan dalam pusingan terakhir saya, tetapi saya masih berada di kedudukan yang betul untuk merealisasikannya, jadi ia dilaksanakan dengan baik oleh pasukan.
“Saya sangat gembira untuk seluruh pasukan – dan seronok untuk mendapatkan kemenangan pertama saya.”
Piastri kini akan menuju ke Litar Spa-Francorchamps di mana dia meraih tempat kedua dalam Sprint tahun lalu – dengan pemandu Australia itu berkata McLaren kini penuh keyakinan, selepas pasukan itu mencatat satu-dua pertama mereka sejak Grand Prix Itali 2021, dua kereta papaya itu selesai hampir 15 saat di hadapan pesaing terdekat, Lewis Hamilton di Hungaroring.
“Kereta ini sebuah raksasa pada masa ini – ia pantas dalam setiap keadaan,” kata Piastri sambil ketawa. “Saya rasa hari ini, kami mengawal sepenuhnya dan perasaan yang luar biasa untuk dapat menguruskan perlumbaan seperti itu dengan kedua-dua kereta dan memastikan satu-dua.
“Saya rasa kami telah membuktikan tahun ini bahawa kami boleh menjadi pantas di mana-mana litar, dalam apa jua keadaan – kami sentiasa berada di hadapan. Spa bukanlah tempat yang paling menggembirakan bagi kami baru-baru ini tetapi saya yakin kami akan menjadi kuat.
“Kami mempunyai kereta yang telah menjadi benar-benar serba boleh, jadi saya sangat yakin dan saya rasa seluruh pasukan juga patut begitu.”
McLaren memperoleh 43 mata dari Budapest, sementara Red Bull hanya mampu mengumpul 16 mata – melihat mereka melonjak ke kedudukan kedua dalam kedudukan pengeluar, hanya 51 mata di belakang Red Bull.

Author

Pilihan Editor