HomeBeritaRakyat mahu Tasik 'Pepsi Blue' dibangunkan semula

Rakyat mahu Tasik ‘Pepsi Blue’ dibangunkan semula

MARANG: Kerajaan negeri disaran membangunkan tasik bekas lombong emas yang dikenali ‘Tasik Pepsi Blue’ sebagai lokasi pelancongan baharu di negeri berkenaan.

Perihal ini kerana tasik yang terletak di atas dua bukit mempunyai pemandangan luar biasa.

Malah, air tasik yang berwarna biru kehijauan pada setiap masa dan tidak pernah surut nyata menarik minat pengunjung sama ada dari dalam atau luar negara datang berkunjung ke tasik tersebut.

Pemandangan tasik yang menakjubkan itu juga membuatkan jumlah pengunjung semakin meningkat sejak lokasi terbabit mulai tular di media sosial.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan dan Keselamatan Kampung (JPKK) Taman Medan Jaya 1, Azmi Saleh, berkata, penduduk percaya tasik tersebut akan menjadi lebih popular sekiranya kerajaan negeri dapat membangunkan kawasan berkenaan secara tersusun dengan menyediakan pelbagai kemudahan untuk memberi keselesaan kepada pengunjung.

“Saya difahamkan sebelum ini, Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Kebudayaan dan Teknologi Maklumat negeri, Ariffin Deraman pernah meninjau ‘Tasik Pepsi Blue’ dan menyatakan hasrat memajukan kawasan itu sebagai pusat pelancongan baharu di negeri ini.

“Sehubungan itu, penduduk di Rusila berharap kerajaan negeri dapat menyegerakan projek tersebut kerana kerana dapat memberi manfaat ekonomi kepada penduduk setempat,” katanya seperti dilapor Utusan Malaysia.

Bercerita tentang asal-usul tasik berkenaan, seorang penduduk, Mohamad Abdullah, 59, berkata, tasik itu merupakan tapak orang ramai mendulang emas secara manual pada hujung 80-an sebelum diusahakan secara komersial oleh sebuah anak syarikat kerajaan negeri, namun ditinggalkan terbiar beberapa tahun kemudian.

“Tasik tinggalan daripada aktiviti melombong emas itu yang mempunyai pemandangan menarik kerana keadaan airnya berwarna biru kehijauan dan mula menjadi perhatian orang ramai,” katanya.

Sementara itu, Pengerusi Pepsi Blue Jungle Trekking Club, Azahari Mustaffa, 59, menyatakan bahawa tasik berkenaan mempunyai potensi untuk dijadikan tempat pelancongan bertaraf antarabangsa pada masa hadapan dek kerana panoramanya yang indah.

Tambahnya lagi, pada masa ini, ramai dalam kalangan peminat aktiviti jejak hutan termasuk dari luar negeri ini tidak mahu ketinggalan menikmati keindahan di tasik itu.

“Pada masa sama, kerajaan negeri juga boleh memberi penekanan terhadap aspek keselamatan kepada pengunjung di tasik itu untuk mengelakkan kejadian yang tidak diingini,” ujarnya.

Author

Pilihan Editor