HomeGlobalEU ancam untuk haramkan Twitter

EU ancam untuk haramkan Twitter

 

TWITTER akan diharamkan di seluruh EU jika ia gagal mematuhi peraturan baharu mengenai memerangi maklumat salah, kata Menteri Peralihan Digital dan Telekomunikasi Perancis Jean-Noel Barrot pada Isnin.

Amaran itu dibuat apabila Akta Perkhidmatan Digital (DSA) blok Eropah akan berkuat kuasa sepenuhnya pada 25 Ogos.

“Penyelewengan maklumat adalah salah satu ancaman paling teruk yang membebankan demokrasi kita.

“Saya berharap Twitter mematuhi peraturan Eropah menjelang 25 Ogos. Jika tidak, ia tidak lagi dialu-alukan di Eropah. Twitter, jika berulang kali tidak mengikut peraturan kami, akan diharamkan daripada EU,” kata Barrot kepada radio Info France.

DSA memberi mandat bahawa enjin carian dan platform besar, seperti Twitter, YouTube dan TikTok, menggubal langkah untuk mengurangkan “salah maklumat atau manipulasi pilihan raya, keganasan siber terhadap wanita, atau kemudaratan kepada kanak-kanak di bawah umur dalam talian.” Suruhanjaya Eropah boleh mendenda pesalah sehingga 6 peratus daripada pendapatan tahunannya dari seluruh dunia.

Pesuruhjaya Pasaran Dalaman EU, Thierry Breton mengumumkan minggu lalu bahawa Twitter telah menarik diri daripada Kod Amalan Pemberitahuan Sukarela blok itu.

“Tetapi kewajipan kekal. Anda boleh lari tetapi anda tidak boleh sembunyi,” kata Breton, sambil menambah bahawa peraturan DSA akan “sedia untuk penguatkuasaan” apabila tarikh akhir pematuhan tamat pada bulan Ogos.

Jutawan Elon Musk, yang memperoleh Twitter tahun lepas, berjanji untuk menghapuskan platform maklumat yang salah dan kandungan kebencian, tetapi juga menegakkan kebebasan bersuara dan menawarkan lebih ketelusan. “Platform ini ingin sangat menjadi platform yang mempunyai paling sedikit sumber maklumat tidak benar,” tulis Musk di Twitter pada awal Mei.

Pada masa yang sama, awal bulan ini Twitter memenuhi permintaan kerajaan Turki untuk menyekat akses kepada beberapa akaun dalam minggu-minggu menjelang pilihan raya presiden dan umum di negara itu. Musk mempertahankan keputusan ini dengan mengatakan bahawa dia mahu mengelakkan Twitter ditutup sepenuhnya di Türkiye.

“Kami tidak boleh melangkaui undang-undang sesebuah negara… Jika kami mempunyai pilihan sama ada orang kami [pergi] ke penjara atau kami mematuhi undang-undang, kami akan mematuhi undang-undang,” kata Musk kepada BBC bulan lalu. – RT

Author

Pilihan Editor