HomeGlobalDoktor gimnastik pencabul kanak-kanak ditikam dalam penjara

Doktor gimnastik pencabul kanak-kanak ditikam dalam penjara

LARRY Nassar, doktor gimnastik Amerika Syarikat (AS) yang mencabul ratusan wanita dan kanak-kanak, ditikam semasa pertengkaran di penjara Florida, lapor Associated Press pada Isnin. Hakim yang menghukum Nasser pada 2018 berkata, keputusannya akan menjadi “waran kematian” Nasser.

Dua sumber tanpa nama memberitahu agensi berita bahawa Nassar ditikam beberapa kali di belakang dan dada oleh seorang banduan semasa pergaduhan di Penjara Coleman Amerika Syarikat di Florida pada Ahad. Salah satu sumber berkata, bekas doktor itu berada dalam keadaan stabil setakat Isnin.

Nassar bekerja sebagai jurulatih dengan pasukan gimnastik kebangsaan AS pada 1980-an, dan merupakan doktor pasukan itu dari 1996 hingga 2014. Pada masa ini, Nassar mencabul sekurang-kurangnya 265 wanita dan gadis muda, termasuk atlet Olimpik dan kanak-kanak seawal usia enam tahun.

Nassar juga bekerja dengan gimnas sekolah menengah dan kolej, dan pada 2018, Michigan State University bersetuju untuk menyelesaikan AS$500 juta dengan 300 wanita lain yang menuduhnya melakukan serangan seksual.

Nassar ditangkap pada 2016 apabila FBI menemui lebih daripada 37,000 imej pornografi kanak-kanak pada komputernya.

Walaupun agensi itu dikritik kerana gagal mengambil tindakan terhadap Nassar apabila dakwaan pencabulan muncul setahun sebelumnya, pertuduhan lucah kanak-kanak menyaksikan dia dijatuhi hukuman penjara 60 tahun pada 2017.

Dia kemudian dijatuhkan hukuman penjara antara 40 dan 175 tahun di negeri ini atas tuduhan serangan seks oleh hakim Michigan pada 2018.

“Saya baru sahaja menandatangani waran kematian kamu,” Hakim Michigan Rosemarie Aquilina memberitahu Nassar ketika dia menjatuhkan hukumannya. Aquilina menggelar Nassar sebagai “raksasa,” dan memberitahunya bahawa dia tidak layak “berjalan di luar penjara lagi.”

Litigasi terhadap pencabulan Nassar selama beberapa dekad sedang berjalan. Tahun lalu, 90 mangsa menyaman kerajaan AS, menuntut AS$1 bilion sebagai ganti rugi atas kegagalan FBI untuk campur tangan lebih awal. Laporan Jabatan Kehakiman pada 2021 mendapati bahawa kelewatan itu membolehkan Nassar mencabul 70 mangsa lain.

Gimnastik Amerika Syarikat dan Jawatankuasa Olimpik dan Paralimpik AS juga bersetuju dengan penyelesaian AS$380 juta pada 2021 kerana gagal melindungi atlet muda mereka daripada Nassar.

Author

Pilihan Editor