HomeGlobalEnam terbunuh, 23 cedera motosikal meletup dekat masjid di Damsyik

Enam terbunuh, 23 cedera motosikal meletup dekat masjid di Damsyik

SEKURANG-KURANGNYA enam orang terbunuh dan 23 lagi cedera dalam pengeboman menggunakan motosikal berhampiran masjid Sayeda Zeinab di pinggir selatan ibu negara Syria, kata Kementerian Dalam Negeri.

Sebuah motosikal yang membawa bahan letupan meletup di jalan yang sesak di kawasan luar bandar Damsyik pada petang Khamis, menurut pegawai Syria, yang kemudiannya berkongsi gambar selepas itu di media sosial.

Seorang penduduk yang dipetik oleh Reuters berkata, dia mendengar letupan pada kira-kira 5:30 petang waktu tempatan, selepas itu pasukan keselamatan segera menutup kawasan itu. Kementerian Dalam Negeri berkata, beberapa agensi bertindak balas terhadap “letupan pengganas,” termasuk pegawai dengan Direktorat Keselamatan Jenayah Syria.

Seorang lagi penduduk tempatan memberitahu AFP bahawa letupan berlaku “berhampiran bangunan keselamatan” beberapa meter dari masjid Sayeda Zeinab, sambil menambah bahawa mereka “mendengar letupan besar dan orang ramai mula berlari.”

Masjid yang menjadi tumpuan ziarah penganut Syiah itu terletak di pinggir bandar di selatan Damsyik, menjadi sasaran pengeboman lain awal minggu ini yang menyebabkan dua orang cedera.

Serangan itu berlaku hanya beberapa hari sebelum Asyura, hari raya Islam yang sebahagian besarnya disambut oleh penganut Syiah untuk menandakan kematian cucu Nabi Muhammad. Beribu-ribu jemaah pergi ke masjid Sayeda Zeinab untuk majlis itu, mencetuskan peningkatan keselamatan di kawasan itu sejak beberapa tahun kebelakangan ini.

Tiada kumpulan militan yang bertanggungjawab atas pengeboman minggu ini, yang menyusuli beberapa serangan sebelumnya di tapak suci itu.

Walaupun keganasan telah merosot dalam beberapa tahun kebelakangan ini berikutan perang saudara Syria yang berlarutan, Negara Islam (IS, dahulunya ISIS) telah menuntut kredit untuk beberapa pengeboman di masjid, termasuk yang menyebabkan 40 orang terbunuh pada 2017.

Author

Pilihan Editor