HomeGlobalIndia mahu adegan seks dibuang daripada 'Oppenheimer'

India mahu adegan seks dibuang daripada ‘Oppenheimer’

ADEGAN seks daripada filem blockbuster terbaharu Christopher Nolan ‘Oppenheimer’ telah mencetuskan bantahan di India kerana memaparkan petikan daripada kitab suci Hindu. Pesuruhjaya Maklumat India, Uday Mahurkar menuntut adegan itu dibuang di seluruh dunia.

‘Oppenheimer’ ialah filem biografi thriller yang mengisahkan tentang pencipta bom atom Amerika, Robert Oppenheimer. Dalam satu babak, watak Oppenheimer melakukan hubungan seks dengan kekasihnya, Jean Tatlock. Pada satu ketika, mereka menghentikan persetubuhan dan Tatlock mengambil salinan Bhagavad Gita dan meminta Oppenheimer membaca petikan daripadanya.

“Sekarang saya menjadi Kematian, pemusnah dunia,” kata watak Oppenheimer, semasa pasangan itu meneruskan hubungan seks. Baris ayat itu kemudiannya digunakan dalam filem tersebut beberapa kali.

Penggunaan petikan salah satu kitab suci agama Hindu dalam adegan seks telah menyebabkan kemarahan kumpulan konservatif di India, yang kini menggesa pemboikotan filem itu.

Dalam satu kenyataan yang diterbitkan pada Sabtu, Mahurkar, yang juga pengasas Yayasan Save Culture Save India, menyebut kejadian itu sebagai “serangan langsung terhadap kepercayaan agama satu bilion penganut Hindu yang sangat bertolak ansur” dan mengatakankan ia adalah sebahagian daripada “konspirasi yang lebih besar oleh pihak anti-Hindu.”

Pesuruhjaya itu juga berkata bahawa Hollywood “sangat sensitif” untuk tidak menggambarkan al-Quran dan Islam dengan cara yang boleh menyinggung perasaan orang Islam, walaupun ketika menangani keganasan Islam. “Mengapa hemah yang sama juga tidak digunakan kepada orang Hindu,” soalnya.

Dalam suratnya, Mahurkar menghubungi Nolan secara langsung dan menggesanya untuk “mengeluarkan adegan ini daripada filem anda di seluruh dunia,” sambil menambah bahawa “sekiranya anda memilih untuk mengabaikan rayuan ini, ia akan dianggap sebagai serangan yang disengajakan ke atas tamadun India.”

Nolan masih belum menjawab secara rasmi surat itu.

Setakat ini, ‘Oppenheimer’ mendapat pujian hampir seluruh dunia, mendapat skor 94% pada Rotten Tomatoes dan mengutip AS$80.5 juta di Amerika Syarikat (AS) dan Kanada, dan AS$93.7 juta di seluruh dunia pada hujung minggu pembukaannya. Filem ini juga telah terbukti berjaya di India, di mana, menurut Variety, ia telah mengutip lebih AS$3 juta, mengatasi filem ‘Barbie’ pada AS$1 juta.

Ini bukan kali pertama petikan daripada Bhagavad Gita yang dipaparkan dalam produksi Hollywood mencetuskan kontroversi. Pada tahun 1999, Stanley Kubrick menggunakan baris dari buku itu dalam adegan pesta seks dalam filem ‘Eyes Wide Shut’. Pada masa itu, Warner Brothers, yang menghasilkan filem itu, menyunting teks berkenaan daripada runut bunyi berikutan bantahan oleh kumpulan Hindu. – RT

Author

Pilihan Editor