HomeGlobalLiga Dunia Islam kecam tindakan cemar al-Quran di Denmark

Liga Dunia Islam kecam tindakan cemar al-Quran di Denmark

SEBUAH pertubuhan Islam antarabangsa pada Ahad mengutuk tindakan mencemarkan al-Quran di Denmark.

“Liga Dunia Islam mengutuk sekeras-kerasnya jenayah mencemarkan naskhah al-Quran, yang dilakukan oleh seorang pelampau di Copenhagen, Denmark, dalam satu tindakan memalukan berulang kali yang menimbulkan provokasi terhadap perasaan umat Islam,” kata pertubuhan bukan kerajaan yang berpangkalan di Makkah itu dalam satu kenyataan.

Setiausaha Agung pertubuhan itu, Mohammed bin Abdulkarim Al-Issa berkata “perbuatan tidak masuk akal dan keji” itu melanggar semua norma dan prinsip agama dan manusia.

Al-Issa berkata tindakan ini, yang bercanggah dengan nilai masyarakat antarabangsa, adalah manifestasi “Islamofobia,” hasutan dan kebencian terhadap Islam dan umat Islam.

Beliau memberi amaran terhadap bahaya amalan yang menimbulkan kebencian dan perasaan beragama kerana ia hanya melayani agenda ekstremisme di bawah alasan kebebasan bersuara.

“Konsep kebebasan ekstremis ini menjadi syurga bagi mereka yang mencetuskan kebencian dan konflik agama dan intelektual,” tambahnya.

Pada 21 Julai, ahli kumpulan nasionalis Islamofobia dan sayap kanan yang dipanggil “Danske Patrioter” (Patriot Denmark) membakar senaskhah al-Quran di hadapan Kedutaan Iraq di Copenhagen.

Mereka mempamerkan sepanduk anti-Islam dan menjerit slogan menghina sambil mengendalikan bendera Iraq dan al-Quran secara tidak hormat.

Author

Pilihan Editor