HomeGlobalMacron dakwa permainan video, aplikasi sosial punca rusuhan

Macron dakwa permainan video, aplikasi sosial punca rusuhan

 

PRESIDEN Perancis, Emmanuel Macron berhujah bahawa platform media sosial dan permainan video membantu menyemarakkan rusuhan di seluruh negara, di tengah-tengah pergolakan besar yang menyebabkan kematian seorang remaja berusia 17 tahun di tangan penguat kuasa undang-undang.

Bercakap selepas mesyuarat keselamatan tergempar untuk menangani rusuhan yang berterusan pada Jumaat, Macron menyatakan bahawa kira-kira satu pertiga daripada mereka yang ditangkap dalam tempoh tiga malam terakhir adalah “muda atau sangat muda”, petunjuk bahawa internet mempunyai pengaruh negatif terhadap kanak-kanak dan remaja.

“Platform dan rangkaian memainkan peranan utama dalam peristiwa beberapa hari kebelakangan ini,” katanya mengenai pergolakan itu. “Kami telah melihat mereka – Snapchat, TikTok dan beberapa yang lain – berfungsi sebagai tempat di mana perhimpunan ganas telah dianjurkan, tetapi terdapat juga satu bentuk peniruan keganasan yang bagi sesetengah orang muda menyebabkan mereka kehilangan sentuhan dengan realiti.”

Presiden menambah bahawa golongan belia turun ke jalan untuk melakonkan “permainan video yang mempengaruhi mereka,” seterusnya menggesa ibu bapa supaya menjaga anak-anak mereka di rumah.

Terdahulu, Menteri Dalam Negeri, Gerald Darmanin berkata, kerajaan memberi amaran kepada laman media sosial supaya tidak menganjurkan gesaan terhadap keganasan dan kandungan lain yang mengagungkan rusuhan itu.

Dia berikrar untuk “mengambil semua langkah yang perlu jika kita menyedari bahawa rangkaian sosial, siapa pun mereka, tidak menghormati undang-undang.” Menteri itu juga mengarahkan penutupan beberapa bentuk transit awam, yang telah menjadi sasaran perosak harta awam.

Rusuhan tercetus pada malam Selasa di pinggir bandar Paris Nanterre selepas seorang pegawai polis maut menembak pemandu penghantaran piza berusia 17 tahun, Nahel M. semasa perhentian lalu lintas. Pegawai terbabit segera dipenjarakan dan didakwa dengan tuduhan membunuh, berikutan seruan untuk “membalas dendam” oleh ibu remaja itu.

Pergolakan dan rompakan semakin memuncak sepanjang minggu dan merebak ke bandar utama lain, termasuk pelabuhan Mediterranean Marseille, di mana perusuh dilaporkan menyelongkar sebuah kedai senjata. Beberapa balai polis turut diserang, menurut laporan di media sosial.

Darmanin berkata pada Jumaat bahawa seramai 917 orang telah ditahan polis setakat ini, sambil menambah purata umur mereka hanya 17 tahun.

Dengan kira-kira 45,000 pegawai dikerahkan untuk memadamkan gangguan, dua kesatuan polis utama telah menuntut tindakan keras terhadap “gerombolan liar” penunjuk perasaan, dengan menyatakan bahawa pegawai sedang melancarkan “perang” bagi pihak kerajaan. Mereka terus memberi amaran bahawa penguatkuasaan undang-undang akan menjadi “penentangan” sekiranya pegawai gagal memulihkan keadaan.

Sehingga petang Jumaat, perusuh telah mencetuskan hampir 4,000 kebakaran, memusnahkan lebih 2,000 kereta dan merosakkan sekitar 500 bangunan, menurut Macron, yang juga terpaksa pulang awal dari sidang kemuncak EU di Brussels akibat keganasan tersebut. – RT

Author

Pilihan Editor