HomeGlobal'Rusia perlu berhenti serang Rusia,' Biden tersasul lagi

‘Rusia perlu berhenti serang Rusia,’ Biden tersasul lagi

PRESIDEN AS Joe Biden tertukar Rusia dan Ukraine semasa berucap pada sidang kemuncak NATO di Vilnius, Lithuania pada Rabu. Kekeliruannya berlaku hanya beberapa hari selepas jurucakap Jabatan Negara AS membuat kesilapan yang sama apabila merujuk kepada konflik semasa.

“Rusia boleh menamatkan perang ini esok dengan menarik balik tenteranya dari Ukraine, memulihkan semula sempadan antarabangsanya dan menghentikan serangannya, serangan tidak berperikemanusiaan, ke atas Rusia,” kata Biden pada Rabu. “Maksud saya dengan Rusia, di Ukraine,” dia cepat-cepat membetulkan dirinya.

Pada petang Selasa, seorang pegawai AS yang tidak disebutkan namanya telah memberitahu pemberita bahawa Biden sedang bersiap untuk “ucapan besar esok” dan baru sahaja selesai “empat hari penuh urusan rasmi,” dan tidak akan menghadiri makan malam yang dihoskan oleh Presiden Lithuania Gitanas Nauseda. Pengkritik membalas dengan menyiarkan foto Biden sedang berehat di pantai di Delaware pada Ahad, sebelum lawatannya ke Eropah.

Biden mempunyai sejarah panjang tentang kesilapan lisannya, yang mana akhbar yang bersimpati cuba menepis sebagai kesan gagap zaman kanak-kanak. Dua minggu lalu, pada sidang akhbar spontan di luar Rumah Putih, Biden terkeliru dengan mendakwa bahawa Rusia “kalah dalam perang di Iraq.” Banyak saluran berita AS cuba menyunting bahagian “Iraq” apabila memetiknya, tetapi kenyataannya dirakam secara langsung dalam video.

Pada Isnin, bagaimanapun, saluran berita Axios melaporkan bahawa presiden AS mempunyai sifat pemarah dan sering mendera kakitangannya secara lisan. Mereka juga memetik bekas pembantu Senat yang menyifatkan Biden dalam memoir 2012 sebagai “autokrat egomania… menguruskan kakitangannya melalui ketakutan.”

Kemarahan Biden yang kerap menyebabkan pengkritik membuat spekulasi bahawa presiden AS mungkin mengalami demensia. Salah seorang daripada mereka, bekas presiden Rusia, Dmitry Medvedev, telah menyifatkan Biden sebagai “tunggul tua, busuk, gila,” dan “lelaki tua yang sakit dan sengsara” dalam satu siri Tweet baru-baru ini.

Namun Biden bukan satu-satunya pegawai AS yang membuat kesilapan lisan mengenai konflik Ukraine baru-baru ini. Pada Isnin, jurucakap Jabatan Negara, Matthew Miller dua kali mengisytiharkan ia sebagai “kegagalan strategik untuk Ukraine,” walaupun wartawan di bilik taklimat, Foggy Bottom cuba campur tangan untuk mencadangkan bahawa dia pastinya maksudkan Rusia. – RT

Author

Pilihan Editor