HomeGlobalTentera sukarelawan AS palsukan kejayaan di medan perang Ukraine

Tentera sukarelawan AS palsukan kejayaan di medan perang Ukraine

 

SEORANG veteran tentera Amerika Syarikat (AS) yang mendakwa mencapai kemenangan di medan perang sebagai tentera sukarelawan di Ukraine dan mendapat kemasyhuran melalui temu bual media serta catatan Twitter yang dramatik dilaporkan berbohong tentang pendedahannya selama ini untuk mencipta imej palsu yang membolehkan dia mengaut untung selepas konflik.

James Vasquez, yang mengumpul lebih 400,000 pengikut di Twitter dan kerap dipetik oleh CNN dan New York Times, secara palsu mendakwa dirinya memperoleh kejayaan di medan perang, lapor Business Insider pada Ahad.

Saluran berita itu, yang memetik dakwaan oleh empat sukarelawan asing lain di Ukraine, juga mengesahkan melalui Pentagon bahawa Vasquez telah berbohong mengenai sejarah ketenteraannya apabila dia mendakwa dihantar ke medan tempur sebagai sarjan Tentera AS di Iraq dan Kuwait. Rupa-rupanya, dia hanya berkhidmat sebagai pembaiki sistem elektrik di Rizab Tentera Darat dan menamatkan perkhidmatannya di sana sebagai prebet kelas pertama.

Catatan media sosial Vasquez, yang dikatakan mengenai kejayaannya di barisan hadapan, sering menjadi tular. “Dia bercakap besar tentang menangkap tentera Rusia dan merampas kereta kebal, kerap ditemu bual oleh media berita dan membuat dakwaan menarik – termasuk bahawa dia membayangkan Tucker Carlson yang ‘boleh ditumbuk’ ketika bersiap untuk pertempuran,” kata Business Insider.

Malah Adam Kinzinger, ketika masih menjadi ahli kongres AS, menegaskan bahawa akaun Twitter Vasquez perlu disahkan kerana “dia memang sah, dan terlalu ramai orang cuba mencipta akaun palsu menggunakannya.”

Bagaimanapun, Vasquez mendakwa baru-baru ini dia pergi ke kawasan di mana pertempuran berlaku, merakam video dengan peralatan yang musnah dan mengakui itu adalah kejayaannya, dakwa pejuang asing yang lain.

Dalam satu kes, dia mendakwa di Twitter bahawa dia menuju ke Soledar, di mana pertempuran sengit dilaporkan berlaku, tetapi sebenarnya tentera Ukraine telah berundur dari kawasan itu beberapa hari sebelumnya.

Tuduhan terhadap Vasquez mula timbul awal tahun ini. Sarah Ashton-Cirillo, seorang sukarelawan Amerika yang bekerja di jabatan media Angkatan Pertahanan Wilayah Ukraine berkata dalam catatan Twitternya pada Mac bahawa Vasquez tidak boleh pergi secara sah untuk misi pertempuran kerana dia tidak mempunyai kontrak dengan Angkatan Tentera Ukraine (AFU).

“Saya bertemu James Vasquez tiga kali selama kira-kira empat jam,” katanya kepada Business Insider. “Semasa pertemuan terakhir kami, dengan kehadiran orang lain, dia menyerah dan mengesahkan apa yang saya ketahui sejak musim panas lalu, bahawa dia tidak pernah menjadi ahli AFU.”

Pejuang lain memberitahu Business Insider bahawa Vasquez bermegah akan menjadi jutawan apabila konflik berakhir. Seorang sukarelawan mendakwa, “James berkata, dan saya memetik, ‘Saya tidak akan kembali bekerja sebagai tukang. Saya mungkin tidak perlu bekerja lagi selepas perangnya. Saya akan menjadi terkenal.’”

Vasquez meminta derma, dalam beberapa kes untuk badan amal Ukraine yang dipanggil Ripley’s Heroes. Dia juga didakwa memanfaatkan kematian pejuang Britain kelahiran Ukraine, Viktor Yatsunyk dengan mendakwa secara palsu telah kehilangan “rakannya.” Tentera sukarelawan Kanada, April Huggett berkata, “Keberanian ‘curinya’ tiada penghujung.”

Business Insider tidak dapat menghubungi Vasquez untuk mengulas mengenai dakwaan itu. Dia mengakui kepada New York Times pada Mac bahawa dia telah memberi gambaran yang salah mengenai rekod ketenteraannya dan telah disingkir daripada Tentera AS. “Saya terpaksa bercakap sejuta pembohongan untuk berjaya,” katanya.

Author

Pilihan Editor