HomeGlobalGoogle hutang berjuta-juta dolar di Rusia, dituntut isytihar muflis

Google hutang berjuta-juta dolar di Rusia, dituntut isytihar muflis

 

ALPHABET, pemilik Google dan anak syarikatnya Google LLC di Rusia, berhutang berjuta-juta dolar kepada vendor tempatan, yang mahu sektor mereka dalam operasi global gergasi teknologi itu diisytiharkan muflis, lapor TASS pada Isnin, yang memetik minit dari mesyuarat pertama pemiutang syarikat di Rusia.

Menurut agensi berita itu, jumlah liabiliti kewangan Google LLC pada akhir Ogos melebihi 20.1 bilion rubel (AS$211 juta).

Mesyuarat pemiutang dihadiri oleh wakil lapan vendor, termasuk Loji Radio Izhevsk dan perkhidmatan pemetaan 2GIS, serta ejen Perkhidmatan Cukai Persekutuan Rusia. Telah diputuskan bahawa penyedia ini kini akan memohon kepada Mahkamah Timbang Tara Moscow untuk menuntut Google LLC diisytiharkan muflis. Ini akan memberi mereka peluang untuk mendapatkan kembali beberapa kerugian mereka melalui mahkamah.

Google berada di bawah tekanan di Rusia sejak akhir 2021 kerana kegagalannya memadamkan kandungan yang dianggap sebagai haram oleh Moscow dan kerana menyekat akses kepada beberapa media Rusia di YouTube. Sepanjang tempoh ini, pihak berkuasa mengenakan Google LLC dengan beberapa denda yang besar. Pada April tahun lalu, laporan muncul bahawa syarikat itu gagal membayar denda, mengakibatkan penyitaan akaun Google di Rusia.

Pada Mei 2022, syarikat itu mengumumkan hasratnya untuk memfailkan kebankrapan. Ia juga mengesahkan penyitaan akaunnya, yang, katanya, menjadikannya mustahil untuk membayar kakitangan dan vendor. Pada November 2022, Mahkamah Rayuan Timbang Tara telah memulakan prosiding kebankrapan pertama terhadap Google LLC, meletakkannya di bawah pengawasan.

Sejak musim gugur lalu, lebih 1,000 syarikat Rusia telah memfailkan aduan undang-undang terhadap Google LLC. Majoriti aduan berkaitan dengan kegagalan syarikat itu menyediakan perkhidmatan pengiklanan, yang digantung selepas memfailkan kebankrapan.

Menurut laporan pendapatan unit Rusia untuk 2022, hasil Google di sana tahun lepas berjumlah 24.2 bilion rubel (AS$255 juta), penurunan 82% daripada 2021. Baki tunai dan setara tunai pada akaun Google LLC pada 31 Disember 2022 berjumlah kepada 375.5 juta rubel (AS$3.9 juta). Syarikat itu berkata, dana itu telah dirampas oleh Perkhidmatan Bailif Persekutuan Rusia pada akhir tahun lepas. Interfax kemudian melaporkan bahawa dana telah dipindahkan ke akaun deposit perkhidmatan sebagai langkah sementara sebelum prosiding undang-undang.

Pada Mei tahun ini, Google LLC memfailkan tuntutan mahkamah dengan Mahkamah Timbang Tara di Moscow terhadap Perkhidmatan Bailif Persekutuan, mencabar penyitaan asetnya.

Author

Pilihan Editor