HomeGlobalPadah kencing tepi jalan, lelaki cedera diserang sekumpulan monyet liar

Padah kencing tepi jalan, lelaki cedera diserang sekumpulan monyet liar

 

SEORANG lelaki Thailand berdepan pengalaman pahit yang mengerikan apabila diserang oleh sekumpulan lebih 10 ekor monyet selepas dia membuang air kecil di tepi jalan di wilayah selatan Ranong.

Mangsa pada mulanya cuba tidak melawan, tetapi nasibnya berubah apabila dia tersandung dan jatuh ke dalam tebing curam 50 meter. Keadaan menjadi kecoh apabila mangsa diserang kumpulan monyet itu, yang disaksikan oleh seorang pemandu yang bergegas melaporkan serangan monyet itu ke Balai Polis Nasak.

Polis, menyedari keadaan yang teruk, memanggil pasukan penyelamat untuk mengambil lelaki yang cedera dari dasar tebing yang bahaya itu. Mangsa, Manee Chitdutsadee, 44 tahun, dirawat di hospital berdekat setelah cedera parah akibat terjatuh dan diserang monyet liar.

Menurut penyelamat, Pithak Jaidee, yang bercakap dengan ThaiRath, Manee dalam keadaan tenat tetapi masih dapat menceritakan kejadian mengejutkan itu kepada pasukan penyelamat.

Dia mendedahkan bahawa Manee telah menggunakan laluan ini setiap hari untuk ke tempat kerjanya tanpa menghadapi sebarang masalah dengan monyet sebelum ini. Ia hanya hari biasa apabila ‘panggilan alam’ membawanya kepada pertembungan dengan monyet liar.

Semasa Manee ‘melegakan’ dirinya di tepi jalan, dia terkejut apabila seekor kera ekor babi muncul entah dari mana dan menyerangnya.

Dalam percubaan untuk mempertahankan dirinya, Manee secara tidak sengaja terjatuh ke bawah tebing, di mana monyet yang bermusuhan dan kumpulan rakannya meneruskan serangan tanpa henti mereka terhadap lelaki yang tidak berdaya itu.

Mujurlah, seorang pemandu yang bersimpati campur tangan, menakut-nakutkan monyet dengan membaling batu tepat ke arah mereka, dan membolehkan operasi menyelamat.

Laluan itu, yang diselubungi hutan tebal, diketahui sering dilalui oleh haiwan liar, termasuk gajah, lembu dan monyet. Walaupun pemandu kenderaan sering melihat makhluk ini, tiada siapa yang pernah menjadi mangsa serangan agresif seperti itu sebelum ini.

Keadaan Manee kekal stabil ketika pihak berkuasa berkaitan terus memantau pemulihannya di Hospital Sawee di Ranong.

 

Author

Pilihan Editor