HomeGlobalPerancis haramkan jubah di sekolah kerajaan

Perancis haramkan jubah di sekolah kerajaan

 

PERANCIS akan melarang kanak-kanak memakai abaya, jubah longgar dan labuh yang dipakai oleh beberapa wanita Islam, di sekolah kerajaan, kata Menteri Pendidikan, Gabriel Attal pada Ahad sebelum sekolah dibuka semula.

Tindakan itu dibuat selepas berbulan-bulan perdebatan mengenai abaya di sekolah, di mana wanita dan kanak-kanak perempuan sudah dilarang memakai tudung Islam, salib besar Kristian dan yarmulke Yahudi.

“Saya telah memutuskan bahawa abaya tidak lagi boleh dipakai di sekolah,” kata Attal kepada saluran TV TF1.

“Apabila anda masuk ke dalam bilik darjah, anda sepatutnya tidak dapat mengenal pasti agama murid hanya dengan melihat mereka.”

Pihak kanan dan ultra kanan mendesak larangan itu, yang dikatakan oleh pihak kiri akan menceroboh kebebasan awam.

“Sekularisme bermaksud kebebasan untuk membebaskan diri melalui sekolah,” kata Attal.

Dia menyifatkan abaya sebagai “isyarat keagamaan” bertujuan untuk menguji cita-cita sekularisme Perancis.

Attal berkata, beliau akan memberikan “peraturan yang jelas di peringkat kebangsaan” kepada ketua sekolah sebelum kembali ke kelas di seluruh negara mulai 4 September.

Perancis, yang telah menguatkuasakan larangan ketat ke atas papan tanda agama di sekolah negeri sejak undang-undang abad ke-19 menghapuskan sebarang pengaruh tradisional Roman Katolik daripada pendidikan awam, telah bergelut untuk mengemas kini garis panduan untuk menangani minoriti Islam yang semakin meningkat.

Pada 2004, ia mengharamkan tudung di sekolah dan meluluskan larangan bertudung penuh di khalayak ramai pada 2010, menimbulkan kemarahan sebahagian daripada lima juta komuniti Islamnya.

Seruan bagi mempertahankan sekularisme bergema di seluruh spektrum politik Perancis, daripada sayap kiri yang menjunjung nilai-nilai liberal Pencerahan kepada pengundi sayap kanan yang mencari benteng menentang peranan Islam yang semakin meningkat dalam masyarakat Perancis.

Sehingga kini, kedudukan abaya masih samar-samar.

CFCM, sebuah badan kebangsaan yang merangkumi banyak persatuan Islam berkata, pakaian sahaja bukanlah “tanda agama”.

Pengumuman itu adalah langkah besar pertama oleh Attal sejak beliau dinaikkan pangkat pada musim panas ini untuk mengendalikan portfolio pendidikan yang sangat kontroversi.

Bersama Menteri Dalam Negeri, Gerald Darmanin, beliau dianggap sebagai bintang yang sedang meningkat naik yang boleh memainkan peranan penting selepas Presiden Emmanuel Macron berundur pada 2027. – The National

Author

Pilihan Editor