HomeGlobalSinga merayau dalam lalu lintas sesak, cetus panik di bandar Karachi

Singa merayau dalam lalu lintas sesak, cetus panik di bandar Karachi

 

KARACHI: Seekor singa dewasa melarikan diri dari kenderaan persendirian di tengah-tengah kesesakan lalu lintas di bandar Karachi di selatan Pakistan semalam, menyebabkan panik selama dua jam sebelum ditangkap semula, kata polis.

Singa itu dibawa oleh pemiliknya apabila ia melarikan diri di jalan utama bandar pelabuhan yang sibuk itu pada waktu lalu lintas puncak, menurut kenyataan polis.

“Pasukan kami bergegas ke sini serta-merta. Segala puji bagi Allah, ia bersama kami dengan selamat dan tiada siapa yang berada dalam bahaya sekarang,” kata Inspektor Hidupan Liar Mukhtyar Soomro kepada Reuters di lokasi penangkapan singa itu.

Singa yang melarikan diri itu telah masuk ke ruang bawah tanah bangunan berhampiran selepas berkeliaran di atas jalan untuk beberapa lama.

Kawasan itu menyaksikan kesesakan lalu lintas yang teruk dengan kenderaan media tiba di tempat kejadian untuk membuat liputan dan orang ramai berkumpul untuk cuba melihat kelibat singa yang melarikan diri itu, kata seorang saksi kepada Reuters.

Jabatan Hidupan Liar berkata, singa itu telah dibawa ke pekarangan premisnya, kerana memelihara singa di kawasan perumahan adalah dilarang.

“Pemilik singa itu telah ditahan dan satu kes akan didaftarkan terhadapnya,” kata Penguasa Kanan Polis, Shiraz Nazir dalam satu kenyataan.

Memelihara haiwan liar sebagai haiwan peliharaan bukanlah sesuatu yang luar biasa di Pakistan, di mana ahli perniagaan kaya diketahui mengendalikan zoo persendirian dan kadangkala mengarak haiwan itu untuk orang ramai.

Pada 2017, polis di Pakistan menahan seorang lelaki yang membawa singa peliharaannya untuk menaiki kereta pada waktu malam melalui jalan-jalan di Karachi.

Visual singa menjadi tular di media sosial, dengan pengguna menyatakan kebimbangan, tetapi ramai yang melihat sisi lain daripada kejadian itu.

“Singa berjalan-jalan dengan selesa di Karachi seolah-olah dia tahu ada undang-undang hutan di sini,” kata seorang pengguna di platform pemesejan X, merujuk kepada kadar jenayah jalanan yang tinggi di bandar itu.

Author

Pilihan Editor