HomeGlobalWanita dua beradik ditahan buat tarian lucah di kubur tentera

Wanita dua beradik ditahan buat tarian lucah di kubur tentera

DUA wanita Ukraine mendapat perhatian polis Kiev kerana menyambut Hari Kemerdekaan negara dengan membuat tarian lucah (twerking) di atas kubur tentera.

Video yang menunjukkan kedua-duanya menari di sebelah kubur disiarkan di media sosial pada Khamis, 24 Ogos, Hari Kemerdekaan Ukraine. Klip pendek itu menunjukkan sekurang-kurangnya seorang wanita sedang bermain-main di hadapan kamera sambil masih berdiri berhampiran kubur dengan gambar seorang lelaki berpakaian tentera.

Polis Ukraine mendakwa mereka terjumpa klip itu pada petang Khamis. “Dalam masa kurang dari sejam, pegawai penguatkuasa undang-undang telah mengetahui keberadaan [wanita] dan membawa mereka ke balai polis,” kata satu kenyataan oleh polis Kiev pada Jumaat, sambil menambah bahawa dua beradik itu “berdepan hukuman penjara selama lima tahun” atas tuduhan “mencemarkan kubur askar.”

Ia kemudiannya mendedahkan bahawa “dua beradik perempuan itu datang ke … tanah perkuburan dan memutuskan untuk ‘menghormati’ mereka yang terkorban… dengan cara sedemikian,” tambah polis. Pihak berkuasa turut menyiarkan gambar dua wanita itu, masih memakai pakaian sama yang mereka pakai dalam video itu, ditemani seorang pegawai polis. Identiti mereka bagaimanapun tidak didedahkan.

Video itu telah dikeluarkan dari media sosial dan salah seorang suspek yang dikatakan telah membuat permohonan maaf di Instagram, mendakwa bahawa dia dan kakaknya “menziarahi kubur mendiang bapa [mereka],” yang kononnya dibunuh berhampiran bandar Izium, yang menjadi tempat pertempuran sengit antara tentera Rusia dan Ukraine pada tahun 2022.

Wanita itu kemudian mendakwa bahawa dia dan kakaknya “menyedari kedudukan arwah bapa mereka dalam adat pengebumian itu” dan melihat “tidak ada yang salah” dengan tindakan mereka. Ia “tidak betul untuk menerbitkan video sedemikian,” katanya, sambil menambah bahawa mereka “menyesal” dengan perbuatan itu. Permintaan maaf itu kemudiannya dihantar ke dalam talian. – RT

Author

Pilihan Editor