HomeGlobalGempa bumi Maghribi: Penyelamat berlumba dengan masa selamatkan mangsa terperangkap

Gempa bumi Maghribi: Penyelamat berlumba dengan masa selamatkan mangsa terperangkap

 

MAGHRIBI berlumba dengan masa untuk menyelamatkan mereka yang terperangkap di bawah runtuhan akibat gempa bumi pada Jumaat, ketika pasukan penyelamat bertungkus-lumus di kawasan terpencil.

Penduduk kampung terus menggali dengan tangan dan penyodok untuk mencari mangsa yang terselamat, ketika pasukan penyelamat bergelut untuk membawa masuk jentera.

Alat yang sama kini mungkin diperlukan untuk menyediakan kubur bagi beberapa ribu orang yang terkorban dalam gempa bumi.

Orang ramai kini “tiada apa-apa lagi,” kata seorang penduduk kampung kepada BBC. “Orang ramai kelaparan. Kanak-kanak mahu air. Mereka memerlukan bantuan.”

Gempa bumi Jumaat lalu, yang paling dahsyat di negara itu selama lebih 60 tahun, melanda di bawah gugusan terpencil kampung pergunungan di selatan Marrakesh.

Kerajaan melaporkan bahawa sekurang-kurangnya 2,122 orang terbunuh dan lebih daripada 2,421 cedera, ramai yang kritikal.

Gegaran berukuran 6.8 magnitud itu meruntuhkan kediaman, menyekat jalan raya dan bergoyang bangunan sehingga ke pantai utara negara itu.

Foto: FB morocco_vintagee

Bandar lama Marrakesh, tapak Warisan Dunia Unesco, mengalami kerosakan.

Raja Maghribi Mohammed VI mengisytiharkan tiga hari berkabung nasional pada Sabtu, ketika skala kemusnahan semakin ketara.

Istana diraja berkata, unit perlindungan awam telah dikerahkan untuk menambah stok dalam tabung darah, air, makanan, khemah dan selimut.

Tetapi ia mengakui bahawa beberapa kawasan yang paling teruk terjejas adalah sangat terpencil sehingga mustahil untuk mencapainya dalam beberapa jam selepas gempa – tempoh paling penting bagi kebanyakan yang cedera.

Batu-batu yang tumbang sebahagiannya menghalang jalan yang sudah tidak diselenggara dengan baik ke Pergunungan Atlas Tinggi, di mana banyak kawasan yang paling teruk terjejas terletak.

Banyak bangunan telah menjadi runtuhan di bandar kecil Amizmiz, di lembah di pergunungan kira-kira 34 batu (55km) di selatan Marrakesh.

Hospital tempatan kosong dan dianggap tidak selamat untuk masuk. Pesakit sebaliknya dirawat di dalam khemah di kawasan hospital.

Seorang pegawai hospital, yang enggan namanya didedahkan berkata, kira-kira 100 mayat dibawa ke sana pada Sabtu.

Foto: FB Paban Kumar Arya

“Saya menangis kerana ramai yang mati terutama kanak-kanak kecil,” katanya. “Sejak gempa bumi saya tidak tidur. Tiada seorang pun daripada kami yang tidur.”

Di seberang hospital, jalan-jalan dipenuhi runtuhan dari bangunan yang musnah, lalu lintas sesak dan mereka yang kehilangan segala-galanya akibat gempa.

Seorang wanita meraung kesedihan dan cuba ditenangkan oleh orang-orang di sekelilingnya.

Terdapat lebih banyak khemah di tepi jalan untuk orang yang kehilangan tempat tinggal, tetapi tidak semua orang memilikinya.

Berpuluh-puluh orang sedang tidur di atas permaidani yang diletakkan di atas tanah di dataran tengah.

Abdelkarim Brouri, 63, adalah salah seorang yang sebahagian rumahnya runtuh dan tidak mempunyai apa-apa untuk melindunginya.

“Saya tidak boleh pulang ke rumah,” katanya sambil memohon bantuan lanjut. “Kami saling membantu. Tiada bantuan yang datang dari luar.”

“Kami menggunakan selimut untuk membuat khemah,” kata Ali Ait Youssef, seorang lagi penduduk Amizmiz. “Khemah yang diedarkan kerajaan tidak mencukupi.”

Di kampung berhampiran, kubur baharu yang ditutup dengan kayu dan batu menandakan sebahagian daripada 100 penduduk yang terbunuh.

Penggali kubur membuat lebih banyak persiapan kerana penduduk tempatan berkata, mereka masih belum menerima sebarang sokongan rasmi dan dibiarkan mencari dan mengebumikan mereka sendiri.

‘Bersedia untuk digunakan’

Usaha antarabangsa untuk membantu pemulihan mula meningkat dengan pantas.

United Kingdom berkata, Maghribi telah menerima tawarannya untuk menempatkan pasukan tindak balas kecemasan, termasuk pakar menyelamat, pasukan perubatan, anjing pencari dan peralatan.

Sepanyol dan Qatar juga berkata mereka menerima permintaan rasmi dan akan menghantar pasukan mencari dan menyelamat. Seorang wartawan BBC melihat anjing pengesan Sepanyol di sebuah kampung di Pergunungan Atlas pada Ahad.

Perancis berkata, ia “bersedia” untuk membantu tetapi sedang menunggu permintaan rasmi daripada Maghribi. “Apabila mereka meminta bantuan ini, ia akan dikerahkan,” kata Presiden Emmanuel Macron.

Amerika Syarikat berkata, ia mempunyai “pasukan mencari dan menyelamat bersedia untuk ditempatkan… Kami juga bersedia untuk mengeluarkan dana pada masa yang sesuai.”

Turkiye, yang mengalami gempa bumi dahsyatnya sendiri pada Februari yang mengorbankan 50,000 orang, membuat tawaran untuk menghantar kakitangan.

Caroline Holt, dari Persekutuan Persatuan Palang Merah dan Bulan Sabit Merah Antarabangsa (IFRC), memberitahu Reuters bahawa dua hingga tiga hari akan datang adalah “kritikal untuk mencari orang yang terperangkap di bawah runtuhan”.

Di tempat lain, saudara-mara mula mengebumikan berpuluh-puluh orang mati di kampung Tafeghaghte yang hampir musnah, 37 batu (60km) barat daya Marrakesh.

“Tiga cucu saya dan ibu mereka telah meninggal dunia,” kata Omar Benhanna, 72 tahun. “Mereka masih berada di bawah runtuhan. Tidak lama dahulu kami bermain bersama.”

Sementara itu di bandar Agadir, di sepanjang pantai Atlantik selatan, seorang wanita bernama Hakima menceritakan bagaimana dia melarikan diri dari kampungnya, Msouna, selepas kehilangan empat saudara mara dalam “malapetaka” itu.

Jiran-jiran menariknya keluar dari runtuhan, katanya – tetapi belum ada bantuan yang sampai ke Msouna dan penempatan berdekatan.

“Keluarga saya kehilangan rumah, harta benda mereka – mereka tidak mempunyai apa-apa lagi,” katanya. “Orang ramai kelaparan. Kanak-kanak hanya mahu air. Mereka perlukan bantuan.”

Author

Pilihan Editor