HomeTeknologiPerancis haramkan iPhone 12 kerana radiasi berlebihan

Perancis haramkan iPhone 12 kerana radiasi berlebihan

APPLE mesti menarik balik semua model iPhone 12 dari pasaran Perancis dengan segera, umum agensi frekuensi Kebangsaan (ANFR) pada Selasa, mendakwa telefon pintar popular itu memancarkan lebih banyak radiasi elektromagnet daripada yang dibenarkan oleh peraturan Kesatuan Eropah.

“ANFR menjangkakan Apple akan menggunakan semua cara yang ada untuk menamatkan ketidakpatuhan itu. Kegagalan untuk bertindak akan mengakibatkan penarikan balik peralatan yang telah ada untuk pengguna,” kata agensi itu.

Menurut pengawal selia, ujian di makmal bertauliah mendedahkan bahawa telefon melebihi nilai kadar penyerapan khusus (SAR) yang diamanahkan oleh EU, iaitu empat watt per kilogram (W/kg), apabila dipegang di tangan atau dalam poket Seluar. Bagaimanapun SAR “badan”, iaitu apabila telefon berada di dalam poket jaket atau beg sekurang-kurangnya 5mm jauh, berada dalam had 2 W/kg.

Apple mesti segera menghentikan penjualan model iPhone 12 dan mendapatkan kelulusan ANFR jika ia membuat kemas kini kepada mereka untuk memastikan pematuhan, tambah pengawal selia. Pemeriksa ANFR telah diberi kuasa untuk memeriksa “semua saluran pengedaran di Perancis” untuk peranti yang diharamkan, bermula Selasa.

IPhone 12 diperkenalkan pada Oktober 2020 dan terus popular kerana harga yang lebih rendah daripada model berikutnya. Apple mengatakan model itu mempunyai SAR 0,99 W / kg apabila diukur dengan standard EU.

Terdahulu pada Selasa, Apple yang berpangkalan di California mengumumkan barisan peranti iPhone 15, yang menampilkan penyambung USB-C untuk mematuhi mandat EU yang diterima pakai pada 2022.

Suruhanjaya Komunikasi Persekutuan AS masih belum mengulas mengenai pengumuman Perancis. FCC mempunyai had SAR 1.6 W / kg.

Tindakan keras Perancis terhadap radiasi berlaku selepas Apple menghadapi berita buruk sejak beberapa bulan. Minggu lalu dilaporkan bahawa China melarang pekerja kerajaan membawa iPhone atau peranti asing lain ke pejabat atau menggunakannya untuk tujuan kerja.

Pegawai Rusia dinasihatkan untuk berhenti menggunakan iPhone pada bulan Julai, sementara industri ketenteraan negara melarangnya secara langsung, dengan alasan keselamatan. Kemudian bulan itu, tindakan satu pihak di UK menuduh syarikat yang berpangkalan di Amerika Syarikat itu melakukan tingkah laku monopoli mengenai yuran yang dikenakan oleh stor aplikasi. – RT

Author

Pilihan Editor