HomeGlobal10 perjanjian pertukaran tebusan antara Israel dan Palestin

10 perjanjian pertukaran tebusan antara Israel dan Palestin

RAMALLAH, Palestin: Pengumuman jeda kemanusiaan dalam konflik yang berterusan di Genting Gaza telah membawa perhatian kepada perjanjian pertukaran tebusan antara Israel dan Palestin.

Kementerian Luar Negeri Qatar mengisytiharkan kejayaan usaha pengantaraan bersama Mesir dan Amerika Syarikat antara Israel dan Hamas pada awal Rabu. Ini mengakibatkan perjanjian jeda yang merangkumi pertukaran 50 banduan Israel, termasuk wanita awam dan kanak-kanak dari Gaza, dalam fasa pertama. Sebagai balasan, 150 wanita dan kanak-kanak Palestin yang ditahan di penjara Israel akan dibebaskan.

Menurut perjanjian itu, bilangan mereka yang dikeluarkan akan meningkat pada peringkat perjanjian berikutnya.

Pada 7 Oktober, Hamas menawan 239 warga Israel, termasuk anggota tentera berpangkat tinggi, berhasrat untuk menukar mereka dengan lebih 7,000 tahanan Palestin di penjara Israel.

Sejak itu, tentera Israel telah melancarkan perang yang dahsyat ke atas Gaza, mengakibatkan lebih 14,128 orang Palestin maut, termasuk 5,840 kanak-kanak dan 3,920 wanita, dan lebih 33,000 cedera, 75 peratus daripadanya adalah kanak-kanak dan wanita, menurut pejabat media kerajaan Gaza.

Hamas dan puak pejuang Palestin lain mendakwa mempunyai cukup tahanan untuk “mengosongkan penjara Israel daripada semua tahanan Palestin.” Data Kelab Tahanan Palestin menunjukkan bahawa Israel menahan kira-kira 7,000 banduan, termasuk 200 kanak-kanak, 78 wanita, dan ratusan individu yang sakit dan cedera.

Menurut Kelab Tahanan Palestin, Israel telah menangkap 3,000 rakyat Palestin sejak 7 Oktober, hanya di Tebing Barat.

Sejak penubuhan negara Israel di tanah Palestin yang diduduki pada tahun 1948, rakyat Palestin dan kerajaan Arab telah berusaha untuk membebaskan jumlah terbesar tahanan dari penjara Israel.

Perjanjian pertukaran tebusan menjadi cara yang paling biasa dan berkesan sepanjang konflik. Berikut adalah 10 perjanjian pertukaran tebusan teratas antara kumpulan Palestin dan Israel dari 1968 hingga 2011.

Tawaran pertukaran

– 23 Julai 1968

Pertukaran tebusan pertama antara Pertubuhan Pembebasan Palestin (PLO) dan Israel berlaku selepas pejuang Palestin dari Barisan Popular untuk Pembebasan Palestin (PFLP), yang diketuai oleh Yousuf Al-Radee dan Leila Khaled, berjaya melaksanakan rampasan pertama pesawat Israel. Pesawat itu, milik El Al Israeli Airlines, dalam perjalanan dari Rom ke Tel Aviv apabila perampas mengalihkannya ke Algeria, memaksanya mendarat. Di dalam pesawat terdapat lebih daripada 100 penumpang.

Kemudian, PFLP membebaskan penumpang sebagai pertukaran untuk membebaskan 37 tahanan Palestin dengan sabitan tinggi oleh Israel, termasuk mereka yang ditahan sebelum 1967. Jawatankuasa Palang Merah Antarabangsa menjadi pemudahcara pertukaran itu.

– 1969

Sekumpulan ahli PFLP, diketuai oleh Leila Khaled, cuba merampas sebuah lagi pesawat Israel untuk mendapatkan pembebasan tahanan Palestin yang ditahan di penjara Israel. Pesawat itu mendarat di Britain, tetapi operasi rampasan gagal, mengakibatkan kematian salah seorang pelaku. Pihak berkuasa British menangkap Leila Khaled. Selepas itu, PFLP merampas pesawat British dan menjalankan perjanjian pertukaran, yang membawa kepada pembebasan Leila Khaled.

– 28 Januari 1971

Dalam perjanjian pertukaran tahanan yang dimudahcara oleh Jawatankuasa Antarabangsa Palang Merah antara Pertubuhan Pembebasan Palestin (PLO), khususnya Fatah, dan Israel, tahanan Palestin Mahmoud Bakr Hijazi dibebaskan sebagai pertukaran untuk pembebasan askar Israel, Shmuel Faiyaz, yang diculik oleh Fatah pada akhir 1969.

– 14 Mac 1979

Operasi pertukaran “Norus” antara Israel dan Pertubuhan Pembebasan Palestin (PLO), yang dikendalikan oleh Barisan Popular untuk Pembebasan Palestin – Komando Am (PFLP-GC), sebuah puak dalam organisasi itu, mengakibatkan pembebasan askar Israel, Abraham Amram. Dia telah ditangkap oleh PFLP-GC pada 5 April 1978, dalam operasi Litani. Sebagai balasan, Israel membebaskan 76 tawanan daripada pelbagai kumpulan Palestin, termasuk 12 wanita Palestin.

– Pertengahan Februari, 1980

Kerajaan Israel memutuskan untuk membebaskan tahanan Palestin, Mahdi Bssaiso sebagai pertukaran untuk pembebasan warga Jordan, Amina Dawood Al-Mufti. Dia pernah bekerja untuk agensi perisikan asing Israel Mossad dan ditahan oleh Fatah. Pertukaran itu berlaku di Cyprus di bawah pengawasan Jawatankuasa Antarabangsa Palang Merah.

– 23 Nov 1983

Dalam pertukaran antara kerajaan Israel dan Fatah, Israel membebaskan semua tahanan dari ‘Kem Tahanan Ansar’ di selatan Lubnan. Individu yang dibebaskan termasuk 4,700 banduan Palestin dan Lubnan, bersama 65 banduan dari penjara Israel. Sebagai balasan, Israel mendapatkan pembebasan enam askar Israel dari unit khas “Nahal,” yang telah ditangkap di kawasan Bhamdoun di selatan Lubnan pada 4 September 1982.

– 20 Mei 1985

Israel menjalankan perjanjian pertukaran dengan Barisan Popular untuk Pembebasan Palestin (PFLP), yang dikenali sebagai Operasi ‘Galilee’, di mana ia membebaskan 1,155 tahanan Palestin dan Lubnan dari penjaranya sebagai pertukaran kepada tiga askar Israel yang ditahan oleh PFLP.

– 1997

– Berlaku operasi pertukaran antara kerajaan Jordan dan Israel, di mana Tel Aviv membebaskan Ahmed Yassin, pengasas Gerakan Penentangan Islam (Hamas), bersama dua orang sahabatnya. Sebagai balasan, Israel memperoleh pembebasan dua perisik Mossad yang telah ditangkap oleh pasukan keselamatan Jordan dalam percubaan pembunuhan yang gagal ke atas ketua biro politik Hamas ketika itu, Khaled Meshaal.

– Awal Oktober, 2009

– Israel membebaskan 20 tahanan wanita Palestin dari Tebing Barat dan Gaza sebagai pertukaran untuk mendapatkan video yang dirakam berdurasi dua minit yang memaparkan askar Israel, Gilad Shalit yang ditangkap oleh puak penentang Palestin pada 25 Jun 2006.

– 11 Okt 2011

Israel membebaskan 1,027 tahanan Palestin dalam pertukaran besar-besaran, memastikan pembebasan askar Gilad Shalit. Hamas menamakan operasi itu (Setia Kepada Yang Merdeka) “Wafaa Al-Ahrar,” manakala Israel menggelarnya “Menutup Masa.” – Anadolu

 

Author

Pilihan Editor