HomeGlobal60 wanita Palestin masih ditahan di penjara Israel: Persatuan Tahanan Palestin

60 wanita Palestin masih ditahan di penjara Israel: Persatuan Tahanan Palestin

RAMALLAH, Palestin: Pihak berkuasa Israel terus menahan 60 wanita Palestin dalam penjara, dengan kebanyakannya ditahan selepas 7 Oktober, kata sebuah pertubuhan bukan kerajaan tempatan, pada Selasa.

Bercakap kepada Anadolu, Amal Sarahneh, pegawai media di Persatuan Tahanan Palestin (PPS) berkata, tentera Israel menahan 56 wanita dan gadis Palestin dalam gelombang besar tangkapan di Tebing Barat dan Baitulmuqaddis Timur yang diduduki selepas 7 Oktober, setakat ini menahan 3,260 orang.

Sarahneh menambah bahawa Israel telah membebaskan 33 wanita Palestin di bawah perjanjian pertukaran tahanan dengan kumpulan penentang yang berpangkalan di Gaza, Hamas sejak empat hari lalu.

Sementara itu, pejabat Perdana Menteri, Israel Benjamin Netanyahu berkata sebelum ini bahawa Tel Aviv akan bersetuju dengan pembebasan 50 wanita Palestin dalam pertukaran tambahan dengan Hamas sebagai pertukaran untuk pembebasan warga Israel yang ditahan di Gaza.

Sebelum 7 Oktober, bilangan rakyat Palestin yang ditahan di penjara Israel adalah sekitar 5,200, termasuk lebih 1,000 yang ditahan dalam tahanan pentadbiran tanpa pertuduhan atau perbicaraan.

Ketegangan memuncak di seluruh Tebing Barat yang diduduki sejak pertempuran meletus pada 7 Oktober antara kumpulan Palestin dan Israel di Gaza.

Hampir 240 rakyat Palestin telah dibunuh oleh tentera Israel di Tebing Barat sejak 7 Oktober selain lebih 2,850 yang lain cedera, menurut Kementerian Kesihatan Palestin. – Anadolu

Author

Pilihan Editor