HomeGlobal'Agak bahaya' melawat Gaza sekarang, Elon Musk tolak jemputan Hamas

‘Agak bahaya’ melawat Gaza sekarang, Elon Musk tolak jemputan Hamas

KETUA Pegawai Eksekutif Tesla dan SpaceX, Elon Musk menolak jemputan seorang pegawai kanan Hamas untuk melawat Gaza untuk melihat kesan daripada serangan Israel yang tidak henti-henti ke atas kawasan Palestin.

Jutawan Amerika Syarikat (AS) itu baru-baru ini membuat lawatan ke Israel di mana beliau bersetuju bahawa negara itu tidak mempunyai pilihan lain selain memusnahkan Hamas.

Pada Selasa, Osama Hamdan, ahli biro politik Hamas, memberitahu sidang akhbar di Beirut, Lubnan, bahawa kumpulan pejuang Palestin ingin menunjukkan kepada Musk “tahap pembunuhan beramai-ramai dan kemusnahan yang dilakukan terhadap penduduk Gaza, sebagai mematuhi standard objektiviti dan kredibiliti.”

Diminta oleh pengguna di X (dahulunya Twitter) untuk mengulas mengenai jemputan itu, Musk menjawab bahawa “[ia] kelihatan agak berbahaya di sana sekarang.” “Tetapi saya percaya bahawa Gaza yang makmur dalam jangka panjang adalah baik untuk semua pihak,” tambahnya.

Kenyataan taikun AS itu dibuat selepas Musk pergi ke Israel pada Isnin, di mana dia bertemu dengan Perdana Menteri, Benjamin Netanyahu dan Presiden Isaac Herzog, dan berjalan melalui kibbutz yang dimusnahkan oleh Hamas.

Dia juga mengadakan perbualan dengan Netanyahu di mana dia bersetuju dengan pendirian Netanyahu mengenai Hamas, dengan alasan bahawa “mereka yang berniat membunuh mesti dineutralkan.”

Perjalanan Musk ke Israel berlaku selepas jutawan itu mendapati dirinya dalam situasi ‘panas punggung’ kerana dituduh menyimpan sentimen “anti-Semitik”. Secara khusus, dia dengan tegas bersetuju dengan satu hantaran yang menuduh orang Yahudi “menolak jenis kebencian dialektik tertentu terhadap orang kulit putih yang mereka dakwa mahu orang ramai berhenti menggunakannya terhadap mereka.”

Dia juga sebelum ini berselisih dengan Liga Anti-Fitnah (ADL), sebuah kumpulan pembela Yahudi, yang menuduh mogul itu membenarkan ucapan kebencian terhadap X. Musk telah menafikan dakwaan anti-Semitisme dan telah mengancam untuk menyaman organisasi itu.

Konflik, yang tercetus selepas serangan Hamas ke atas Israel pada 7 Oktober, telah menyebabkan beribu-ribu korban di kedua-dua belah pihak, serta krisis kemanusiaan dan kemusnahan yang meluas di Gaza. Ketika permusuhan semakin memuncak, ketegangan antara masyarakat pro-Palestin dan pro-Israel di seluruh dunia juga meningkat. – RT

Author

Pilihan Editor