HomeGlobalAngka kematian akibat serangan Israel di Gaza meningkat kepada 11,500

Angka kematian akibat serangan Israel di Gaza meningkat kepada 11,500

 

BANDAR GAZA, Palestin: Pejabat media kerajaan di Gaza pada Rabu mengumumkan bahawa jumlah kematian akibat serangan udara Israel di Genting Gaza sejak 7 Oktober telah meningkat kepada 11,500, termasuk 4,710 kanak-kanak dan 3,160 wanita.

“Jumlah kematian dalam kalangan kakitangan perubatan telah mencecah 200,” kata pejabat itu dalam satu kenyataan di Telegram.

Ia selanjutnya berkata bahawa 22 anggota pertahanan awam dan 51 wartawan juga telah terbunuh, manakala jumlah orang yang cedera telah mencecah 29,800, dengan kira-kira 70% daripadanya kanak-kanak dan wanita.

Jumlah korban terbaharu yang diumumkan oleh pejabat pada Selasa ialah 11,320 kematian, termasuk 4,650 kanak-kanak dan 3,145 wanita.

Kenyataan pada Rabu itu mengatakan bahawa 95 bangunan kerajaan dan 255 sekolah telah musnah. Sebanyak 74 masjid musnah sepenuhnya dan 162 sebahagiannya rosak, selain tiga gereja.

Ia berkata bahawa tentera Israel menyasarkan 52 pusat kesihatan dan 55 ambulans, manakala 25 hospital sudah tidak memberikan perkhidmatan.

“Tentera Israel menyerang ramai pesakit, individu yang cedera, dan orang yang dipindahkan, serta beberapa kakitangan perubatan dan jururawat di dalam Kompleks Perubatan Al-Shifa, memaksa mereka menanggalkan pakaian dan menghina mereka,” tambah kenyataan itu.

Selepas mengepungnya selama beberapa hari, tentera Israel pada Rabu menyerbu Kompleks Perubatan Al-Shifa di Kota Gaza.

Pejabat kerajaan berpendapat “(pasukan) penakluk Israel dan masyarakat antarabangsa, terutamanya Amerika Syarikat, bertanggungjawab sepenuhnya atas jenayah perang terancang yang dilakukan oleh tentera penakluk terhadap hospital” dan menyeru “pembukaan segera lintasan Rafah dan kemasukan bantuan.”

Terdahulu, pihak berkuasa kawal selia telekomunikasi Palestin memberi amaran bahawa perkhidmatan komunikasi di Gaza akan terhenti sepenuhnya dalam beberapa jam akan datang di tengah-tengah kekurangan bahan api yang teruk.

Dalam kenyataan berasingan, pejabat media kerajaan memberi amaran bahawa gangguan perkhidmatan komunikasi akan “menyumbang kepada penyembunyian sepenuhnya semua jenayah perang yang dilakukan oleh tentera Israel sepanjang masa terhadap hospital, rumah selamat, dan 2.3 juta orang di Genting Gaza. ” – Anadolu

Author

Pilihan Editor