HomeGlobalIsrael terus berdusta, 'kami tidak tahu bagaimana kanak-kanak di Gaza mati'

Israel terus berdusta, ‘kami tidak tahu bagaimana kanak-kanak di Gaza mati’

PENASIHAT perdana menteri Israel, Mark Regev cuba mencadangkan awal minggu ini bahawa kanak-kanak yang terbunuh di Genting Gaza mungkin mati dengan cara lain selain daripada serangan semasa Israel.

Dalam satu wawancara Khamis dengan penyiar yang berpangkalan di Amerika Syarikat (AS), MSNBC, disebut bahawa lebih 11,000 orang, termasuk 4,000 kanak-kanak terbunuh. PBB, komuniti hak asasi manusia dan komuniti perisikan Amerika berkata pada Jumaat mereka mempercayai nombor itu.

Regev berkata nombor itu dikeluarkan oleh Hamas. “Saya tidak pasti itu benar,” katanya.

Wartawan Medhi Hasan berkata, dalam dua konflik utama Gaza pada 2009 dan 2014, jumlah kematian yang dikongsi oleh Kementerian Kesihatan Gaza menyamai jumlah kematian tentera Israel.

Regev menjawab bahawa nombor itu diterbitkan oleh Hamas dan tidak disahkan oleh mana-mana organisasi bebas.

“Anda tidak tahu berapa ramai daripada mereka adalah pejuang Hamas, tentera dan berapa ramai orang awam. Hamas mahu anda percaya bahawa mereka semua orang awam, bahawa mereka semua kanak-kanak,” katanya.

“Hamas… telah mengawal Genting Gaza, dan akibatnya, mereka mengawal semua imej yang keluar dari Gaza,” katanya.

Regev kemudian bertanya: “Adakah anda melihat satu gambar pejuang Hamas yang mati dalam pertempuran di Gaza?”

Hasan menjawab: “Tetapi saya telah melihat ramai kanak-kanak dengan mata saya sendiri ditarik dari keluar dari runtuhan… Mereka juga orang yang telah dibunuh oleh kerajaan (Israel) anda… Adakah anda menafikan?” Jawapan Regev: “Tidak, saya tidak. Pertama sekali, anda tidak tahu bagaimana orang-orang itu mati, kanak-kanak itu.

‘Kami buat silap’

Regev mengakui bahawa kerajaan Israel melakukan kesilapan mengenai jumlah korban pada 7 Oktober: “Kami mempunyai jumlah 1,400 korban. Dan kini kami telah menyemaknya kepada 1,200 kerana kami faham bahawa kami telah melebihkan anggaran. Kami membuat kesilapan. ”

“Ia sebenarnya mayat yang terbakar teruk kami menyangka ia milik kami. Akhirnya, nampaknya mereka adalah pejuang Hamas,” katanya.

Ditanya mengenai maklumat yang salah mengenai tentera Israel yang menunjukkan kalendar Arab sebagai nama pengganas yang mengawal hospital Al-Shifa, Regev berkata: “Saya tidak tahu bahasa Arab… saya buat silap, anda juga buat silap. Tetapi ada perbezaan antara membuat kesilapan yang jujur dan antara Hamas yang sengaja membesar-besarkan angka untuk disesuaikan dengan tujuan propagandanya.”

Hasan menegaskan bahawa ia bukan satu-satunya kesilapan oleh tentera Israel dan menunjukkan hantaran jurucakap perdana menteri Israel, Ofir Gendelman mengenai “kematian palsu Palestin,” yang sebenarnya merupakan filem pendek Lubnan dari tahun-tahun sebelumnya, kemudian wartawan itu bertanya: “Ia bukan rakyat Palestin memalsukan kecederaan mereka sendiri. Bolehkah kita menerima kesilapan itu dan menghapuskannya?”

Regev berkata: “Sekali lagi, saya akui itu juga satu kesilapan.” – Anadolu

Author

Pilihan Editor