HomeGlobalKumpulan ke-4 tebusan yang dibebaskan oleh Hamas tiba di Israel

Kumpulan ke-4 tebusan yang dibebaskan oleh Hamas tiba di Israel

 

BAITULMUQADDIS: Tentera Israel mengumumkan lewat Isnin bahawa 11 tebusan Israel yang ditahan oleh Hamas di Genting Gaza telah tiba di Israel sebagai sebahagian daripada perjanjian pertukaran tebusan dengan kumpulan Palestin yang dicapai melalui pengantaraan Qatar, Mesir dan Amerika.

“Unit elit tentera Israel dan pasukan dari Shabak (Perkhidmatan Keselamatan Am) kini mengiringi individu yang diculik, 11 yang telah kembali ke Israel,” kata tentera dalam satu kenyataan ringkas.

“Selepas membuat penilaian awal kesihatan mereka, pasukan kami akan mengiringi mereka yang pulang sehingga mereka sampai ke keluarga mereka di hospital,” katanya.

“Kami akan terus bekerjasama dengan agensi keselamatan untuk pemulangan semua individu yang diculik. Jurucakap Angkatan Pertahanan Israel menggesa orang ramai supaya bersabar dan menghormati privasi orang yang pulang dan keluarga mereka,” tambahnya.

Pihak Berkuasa Penyiaran Israel rasmi berkata, antara tahanan yang dibebaskan ialah sembilan kanak-kanak dan dua wanita.

Ia juga melaporkan bahawa Hamas membebaskan enam tahanan dari Thailand yang berada dalam tahanannya.

Akhbar Israel Yedioth Ahronoth melaporkan bahawa Menteri Luar Thailand, Parnpree Bahiddha-Nukara akan tiba di Israel pada Selasa dan bertemu dengan rakyat Thailand yang dibebaskan.

Kementerian Luar Qatar berkata bahawa 33 rakyat Palestin – 30 kanak-kanak dan tiga wanita – akan dibebaskan malam ini sebagai pertukaran untuk membebaskan 11 tebusan Israel.

Jurucakap kementerian Majid Al-Ansari berkata pada X bahawa warga Israel yang dibebaskan termasuk tiga berkewarganegaraan Perancis, dua berkewarganegaraan Jerman dan enam berkewarganegaraan Argentina. – Anadolu

Author

Pilihan Editor