HomeTeknologiMeta perlu berhenti kaut untung daripada kebencian, kata kumpulan pemerhati media sosial

Meta perlu berhenti kaut untung daripada kebencian, kata kumpulan pemerhati media sosial

HAIFA: Siasatan oleh 7amleh – Pusat Kemajuan Media Sosial Arab mengenai keupayaan dasar penyeliaan kandungan Meta untuk melarang ucapan kebencian dan hasutan dalam iklan berbayar mendedahkan realiti yang membimbangkan: Meta mendapat manfaat kewangan daripada penyebaran kandungan berbahaya dalam platformnya.

Siasatan itu didorong oleh penemuan bahawa Facebook menyiarkan iklan yang disasarkan yang menyeru pembunuhan individu, dan iklan yang menyeru pengusiran paksa rakyat Palestin dari Tebing Barat yang diduduki ke Jordan, kata 7amleh dalam satu kenyataan.

Siasatan 7amleh menyerlahkan kelulusan pantas untuk 19 iklan yang memaparkan ucapan kebencian dan hasutan dalam bahasa Ibrani terhadap orang Arab dan Palestin dalam konteks perang ke atas Gaza. “Ini memberi pencerahan tentang kegagalan mekanisme penguatkuasaan ‘semakan automatik dan manual’ Meta yang bertujuan untuk melarang kandungan pengiklanan yang bersifat menghasut pada platformnya, dan keuntungan kewangan syarikat yang tidak disengajakan daripada penyebaran retorik ini,” kata kenyataan itu.

Siasatan 7amleh menguji iklan berbau kebencian di Meta dalam bahasa Ibrani dan mekanisme penguatkuasaan piawaian pengiklanan automatiknya. Ia menjalankan kempen disasarkan sebanyak 19 iklan, yang mengandungi ucapan kebencian dan hasutan kepada keganasan dalam bahasa Ibrani, merentas platform Meta. Iklan yang diluluskan termasuk seruan untuk “menghapuskan Gaza, wanita, kanak-kanak dan orang tua” dan frasa menghasut lain yang secara terang-terangan menyeru untuk membunuh rakyat Palestin, membakar seluruh Gaza, menghantar pulang orang ke negara lain, dan menyeru untuk melaksanakan Nakba kedua.

Untuk penyiasatan ini, 7amleh juga menguji iklan yang sama dalam bahasa Arab, dan seperti Ibrani, semua iklan bahasa Arab juga telah diluluskan. “Ini berikutan perkembangan Facebook yang membimbangkan yang membenarkan kempen iklan menyasarkan rakyat Palestin dalam bahasa ibunda mereka,” katanya. Sebagai contoh, profil Facebook yang dipanggil “Migrate Now” baru-baru ini mula menyiarkan iklan yang menyeru “Arab di Judea dan Samaria” (Tebing Barat) untuk berhijrah ke Jordan “sebelum terlambat”.

“Bahasa berkod ini adalah penggunaan intimidasi yang jelas, dan tidak mempunyai tempat di platform Meta. Tambahan pula, Meta semestinya tidak mendapat keuntungan daripada kumpulan yang menjalankan jenis iklan yang penuh kebencian ini,” kata 7amleh.

Setelah menerima kelulusan untuk semua iklan, 7amleh berkongsi dokumentasi siasatan dengan The Intercept. Bagaimanapun, sejurus selepas wartawan di The Intercept menghubungi Meta untuk mendapatkan komen, 7amleh menerima notis bahawa iklan tersebut telah ditolak mengikut tarikh terdahulu. 7amleh melahirkan harapan Meta memandang serius isu ini. “Adalah penting untuk ambil perhatian bahawa pada masa lalu gergasi media sosial itu mempunyai rekod prestasi memohon maaf atas masalah secara satu per satu tanpa mengambil tindakan serius untuk mencipta penyelesaian sistemik,” katanya.

Siasatan bertujuan untuk menilai keupayaan platform untuk mengenal pasti dan mencegah penyebaran kandungan berbahaya. Kepantasan kelulusan yang membimbangkan, dalam masa sejam, dan penerbitan berjadual iklan ini menyerlahkan kelemahan yang ketara, kata 7amleh, sambil menekankan bahawa memandangkan sifat eksperimen penyiasatan, 7amleh tidak pernah berniat untuk benar-benar menyiarkan iklan tersebut, dan penerbitan telah dihentikan sebelum disiarkan secara langsung .

“Penemuan ini menekankan keperluan untuk Meta menangani kekurangan ini, bukan sahaja dalam iklannya, tetapi juga dalam protokol penyeliaan kandungannya. Selama bertahun-tahun, organisasi masyarakat sivil Palestin telah membangkitkan kebimbangan mengenai peningkatan pencabulan hak digital Palestin di platform Meta. Laporan Usaha Wajar Hak Asasi Manusia bebas Business for Social Responsibility (BSR) tahun lepas menggariskan isu berkaitan kekurangan iklan dalam bahasa Ibrani untuk menentang ucapan kebencian dan hasutan. Pertambahan ucapan berbahaya terus menjejaskan komitmen Meta untuk menjaga keselamatan dan maruah semua pengguna di platformnya. Pengakuan Meta mengenai ketidakcekapan menyelia iklan kebencian dalam pertuturan bahasa Ibrani kerana data tidak mencukupi memburukkan lagi kebimbangan ini. Walau bagaimanapun, dalam kemas kini Hak Asasi Manusia rasmi syarikat yang terbaharu, Meta menegaskan bahawa ia telah melancarkan iklan Ibrani yang berfungsi, jadi kami menganggap iklan itu beroperasi merentas semua platform. Isu berterusan ini menekankan keperluan segera bagi Meta untuk menangani kekurangan penyederhanaan kandungan untuk melindungi masyarakat Palestin daripada bahaya selanjutnya,” kata kumpulan pemerhati media sosial itu.

7amleh menyeru Meta untuk mencegah eksploitasi lanjut ke atas platformnya kerana penyebaran ucapan kebencian dan hasutan kepada keganasan. “Ini mesti dilakukan agar Meta menunaikan tanggungjawabnya untuk melindungi komuniti daripada bahaya. Penemuan bahawa Meta mendapat faedah kewangan daripada kandungan ganas mesti ditangani dengan penuh kesungguhan. Ini selaras dengan seruan Meta untuk ‘Berhenti Menganggap Rakyat Palestin Bukan Manusia dan Mendiamkan Suara Mereka’. Syarikat itu mempunyai tanggungjawab etika dan undang-undang untuk menghalang ucapan kebencian dan hasutan yang tersebar di seluruh platformnya, kerana risiko hasutan dalam talian yang diterjemahkan kepada bahaya dunia sebenar yang menjejaskan individu dan komuniti Palestin berterusan,” katanya. – WAFA

Author

Pilihan Editor