HomeGlobalRibuan pekerja Palestin ditahan di Israel dibebaskan, cari keluarga di Gaza

Ribuan pekerja Palestin ditahan di Israel dibebaskan, cari keluarga di Gaza

BANDAR GAZA, Palestin: Beribu-ribu pekerja Palestin di Israel terputus hubungan dengan saudara-mara di Genting Gaza akibat pencerobohan Israel terhadap wilayah itu sejak 7 Oktober lalu, menurut akhbar Israel, Haaretz.

Beribu-ribu pekerja berada di Israel apabila konflik meletus pada 7 Oktober berikutan serangan mengejut Hamas terhadap Israel.

Pekerja ditahan di penjara Israel sehingga Kabinet keselamatan Israel meluluskan Khamis mereka kembali ke Gaza, kata akhbar itu.

Pekerja yang tiba di Gaza tidak dapat sampai ke kawasan perumahan, terutamanya di wilayah utara dan Bandar Gaza, kerana pengeboman ganas Israel terhadap genting tersebut.

Menurut sumber keselamatan di persimpangan komersial Karm Abu Salem, juga dikenali sebagai Karem Shalom, para pekerja berjalan kaki sejauh 2 kilometer (1.2 batu) untuk memasuki Gaza selepas ditinggalkan di persimpangan oleh tentera Israel.

Sumber itu, yang bercakap dengan Anadolu dengan syarat tidak mahu namanya disiarkan, berkata pekerja tiba di Rafah dan bantuan yang diperlukan telah disediakan oleh kerajaan dan agensi bantuan, terutamanya sejak pihak berkuasa Israel merampas wang dan telefon bimbit mereka.

Akhbar Ibrani, Yedioth Ahronoth, melaporkan bahawa Israel membebaskan 3,200 pekerja Palestin pada Jumaat.

“Kira-kira 3,200 pekerja dari Gaza yang ditangkap selepas serangan mengejut yang dilakukan oleh Hamas pada 7 Oktober ke atas Israel telah dibebaskan,” katanya.

Hassan Abu Al-Khair, salah seorang pekerja yang dibebaskan dari Rafah, memberitahu Anadolu: “Kami berada di Israel dan ingin melarikan diri ke Tebing Barat selepas sempadan Semenanjung Gaza ditutup tetapi tentera Israel menangkap kami.”

“Saya tidak berkomunikasi dengan keluarga saya sejak 7 Oktober,” kata Abu Al-Khair. “Kami tidak tahu apa-apa tentang mereka.”

“Semasa kami di penjara Israel, kami hidup melalui keadaan yang sangat sukar, kami makan tomato pada tengah hari dan epal pada waktu malam,” katanya.

Abdel Nasser Abdel Bari, seorang lagi pekerja Palestin dan penduduk Kem Al-Shati di barat Kota Gaza, memberitahu Anadolu bahawa “pasukan Israel menangkap kami di bandar Rahat di Negev kemudian membawa kami untuk siasatan mengenai Hamas.”

“Pasukan Israel bertanya kepada kami tentang alamat kediaman kami di Gaza, mereka bertanya kepada kami banyak soalan lain mengenai Hamas di Gaza kemudian mereka mengancam untuk mengebom rumah kami jika kami berbohong atau tidak menjawab,” katanya. “Saya diberitahu bahawa keluarga saya meninggalkan rumah kami ke arah selatan Gaza.”

Ramzi Abu Tir, dari bandar Abasan Al-Kabira, memberitahu Anadolu: “Kami bekerja di bandar Rahat sebelum kami menuju ke Tebing Barat.”

“Kami telah ditangkap di pusat pemeriksaan dan dihumban ke dalam penjara tanpa sebab,” kata Abu Tir. “Kami tidak dapat berkomunikasi dengan saudara-mara kami. Tentera Israel merampas telefon kami, kad pengenalan kami, dan wang yang ada pada kami.”

Kementerian Buruh di Gaza berkata, Israel telah memberikan permit kerja kepada hampir 18,500 pekerja dari Gaza sejak Oktober 2021.

Tetapi disebabkan cuti Yahudi, sejumlah besar pekerja telah kembali ke Gaza ketika perang meletus.

Tentera Israel telah meluaskan serangan udara dan darat ke atas Genting Gaza, yang berada di bawah serangan udara tanpa henti sejak serangan mengejut oleh Hamas pada 7 Oktober.

Hampir 10,800 orang terbunuh dalam konflik itu, termasuk sekurang-kurangnya 9,227 rakyat Palestin dan lebih 1,538 warga Israel.

Bekalan asas semakin berkurangan untuk 2.3 juta penduduk Gaza akibat pengepungan Israel, di samping jumlah besar korban dan pemindahan. – Anadolu

Author

Pilihan Editor