HomeGlobal2 askar Israel terbunuh, 2 lagi cedera dalam pertempuran di utara Gaza

2 askar Israel terbunuh, 2 lagi cedera dalam pertempuran di utara Gaza

BAITULMAQDIS: Tentera Israel pada Isnin berkata dua lagi askar terbunuh dan dua lagi cedera dalam pertempuran dengan pejuang Palestin di utara Genting Gaza.

Dalam satu kenyataan di platform X, tentera menyifatkan pertempuran dengan pejuang Palestin dalam beberapa jam terakhir sebagai “pertempuran sengit.”

Kenyataan itu mengenal pasti dua anggota tentera yang maut itu sebagai Sgt. Kelas Pertama (res.) Ben Zussman dan Sgt. Binyamin Yehoshua Needham dari Batalion Ke-601 Kor Kejuruteraan Tempur tentera.

Tentera Israel juga mendakwa telah membunuh pejuang Hamas yang melepaskan tembakan ke arah tenteranya.

Terdahulu pada Isnin, tentera Israel berkata tiga daripada tenteranya telah terbunuh dalam pertempuran di kawasan utara dan tengah Gaza.

Kematian terbaharu itu menjadikan angka kematian tentera sejak 7 Oktober hingga 403 orang.

Israel meneruskan serangan ketenteraannya di Genting Gaza pada Jumaat selepas berakhirnya jeda kemanusiaan selama seminggu dengan kumpulan pejuang Palestin Hamas.

Sekurang-kurangnya 15,899 rakyat Palestin terbunuh dan lebih 42,000 lagi cedera dalam serangan udara dan darat yang tidak henti-henti ke atas enklaf itu sejak 7 Okt berikutan serangan rentas sempadan oleh Hamas.

Angka kematian Israel dalam serangan Hamas masih berjumlah 1,200, menurut angka rasmi. – Anadolu

Author

Pilihan Editor