HomeGlobalAngka kematian meningkat kepada lebih 15,500 akibat serangan berterusan Israel ke atas...

Angka kematian meningkat kepada lebih 15,500 akibat serangan berterusan Israel ke atas Genting Gaza

 

BANDAR GAZA, Palestin: Angka kematian akibat serangan Israel di Genting Gaza telah meningkat kepada 15,523 sejak bermulanya konflik pada 7 Oktober, umum Kementerian Kesihatan di kawasan Palestin yang dikepung pada Ahad.

“Jumlah kematian akibat pencerobohan Israel di Genting Gaza mencecah 15,523 syahid” sejak 7 Oktober, kata jurucakap kementerian Ashraf al-Qedra dalam sidang akhbar.

Jumlah yang cedera dalam tempoh yang sama telah meningkat kepada 41,316, tambah Al-Qedra.

Mengenai jumlah kakitangan penjagaan kesihatan yang terbunuh, al-Qedra mengesahkan jumlah itu seramai 281 orang, dengan ratusan cedera. Selain itu, 56 ambulans dan bilangan kemudahan kesihatan yang sama telah musnah sepenuhnya, manakala 20 hospital tidak beroperasi, bersama-sama dengan 46 pusat jagaan primer, katanya.

Al-Qedra menyatakan bahawa tentera Israel menangkap empat anggota paramedik pada Sabtu walaupun mereka telah melakukan penyelarasan terlebih dahulu, ketika mereka menuju ke utara dari Khan Yunis di selatan untuk memindahkan mangsa yang cedera.

“Mereka yang ditahan termasuk pengarah perkhidmatan ambulans di selatan Gaza, Anis al-Astal, dan paramedik Muhammad Abu Samak, Hamdan Anaba, dan Abdel Karim Abu Ghali,” katanya.

Israel masih memegang 35 profesional penjagaan kesihatan dari Genting Gaza, termasuk Mohammed Abu Selmiya, pengarah besar Kompleks Perubatan Al-Shifa, “di bawah keadaan yang teruk dan disoal siasat di bawah penyeksaan, kelaparan, dan kehausan,” tambah pegawai itu.

Beliau turut mengesahkan sejak 7 Oktober lalu, seramai 403 orang yang cedera dan sakit telah meninggalkan Genting Gaza melalui sempadan Rafah yang melintasi Mesir untuk menerima rawatan di luar negara.

Sementara itu, lebih 1.5 juta orang yang berpindah berada di pusat perlindungan, tambahnya.

Menyeru “tindakan segera” untuk mewujudkan koridor kemanusiaan untuk bekalan perubatan, bahan api, hospital lapangan, pasukan perubatan, dan pemindahan ratusan yang cedera, al-Qedra menggesa PBB dan Pertubuhan Kesihatan Sedunia untuk memberi tekanan kepada Israel untuk “segera lepaskan profesional penjagaan kesihatan kami.”

Beliau menekankan keperluan untuk “mencari mekanisme yang berkesan dan mendesak untuk mencegah bencana kemanusiaan dan kesihatan bagi lebih 1.5 juta orang yang kehilangan tempat tinggal di tempat perlindungan.”

“Mereka yang cedera mengalami pendarahan hingga mati kerana kekurangan perkhidmatan kesihatan yang diperlukan di utara Gaza, akibat daripada pendudukan Israel yang menyasarkan baki hospital untuk mengeluarkan mereka daripada perkhidmatan dan memaksa penduduk berpindah,” kata al-Qedra.

“Pendudukan Israel mahu menamatkan kewujudan Palestin di Genting Gaza, sama ada dengan membunuh atau pemindahan paksa di bawah pengeboman. Ia telah meluaskan sasaran orang awam selepas gencatan senjata, tidak meninggalkan satu inci pun di Genting Gaza tanpa pengeboman,” tambahnya .

Tentera Israel meneruskan pengeboman di Genting Gaza awal Jumaat selepas mengisytiharkan penamatan jeda kemanusiaan selama seminggu.

Sekurang-kurangnya 509 rakyat Palestin terbunuh dan 1,316 cedera sejak Jumaat dalam serangan udara Israel, menurut Kementerian Kesihatan Gaza.

Israel melancarkan serangan udara dan darat tanpa henti ke atas Genting Gaza berikutan serangan rentas sempadan oleh kumpulan pejuang Palestin Hamas pada 7 Oktober.

Angka kematian rasmi Israel berjumlah 1,200 orang. – Anadolu

Author

Pilihan Editor