HomeGlobal'Kanak-kanak cedera, tiada keluarga masih hidup', derita anak yatim di Gaza

‘Kanak-kanak cedera, tiada keluarga masih hidup’, derita anak yatim di Gaza

PAKAR perubatan yang bekerja di Genting Gaza menggunakan frasa khusus untuk menerangkan jenis mangsa perang tertentu.

“Terdapat akronim yang unik untuk Genting Gaza, ia adalah WCNSF – kanak-kanak yang cedera, tiada keluarga yang masih hidup – dan ia tidak jarang digunakan,” kata Dr Tanya Haj-Hassan yang bekerja dengan Doktor Tanpa Sempadan kepada BBC News.

Ungkapan itu menggambarkan kengerian keadaan bagi ramai kanak-kanak Gaza. Kehidupan mereka berubah dalam sesaat – ibu bapa, adik beradik dan datuk nenek mereka terbunuh, dan tiada yang sama lagi.

Peperangan bermula selepas Hamas menyerang Israel pada 7 Oktober membunuh 1,200 orang dan menjadikan kira-kira 240 tebusan, dan Israel melancarkan kempen ketenteraannya. Lebih 15,500 orang telah terbunuh dalam konflik itu, termasuk kira-kira 6,000 kanak-kanak, menurut kementerian kesihatan yang dikendalikan Hamas di Gaza.

Ahmed Shabat adalah salah seorang kanak-kanak yang digambarkan sebagai kanak-kanak yang cedera, tanpa keluarga yang masih hidup, apabila dia tiba dalam keadaan cedera dan menangis di Hospital Indonesia di utara Gaza. Kanak-kanak berusia tiga tahun itu terselamat daripada serangan udara di rumahnya di Beit Hanoun, pada pertengahan November. Tetapi bapa, ibu dan abangnya telah dibunuh.

Ajaibnya, pada masa itu dia hanya mengalami kecederaan ringan. Kemudian diketahui bahawa adiknya Omar, 2, juga terselamat daripada serangan itu dan mereka disatukan semula selepas seorang ahli keluarga yang lebih dewasa ditemui.

“Selepas pengeboman itu, kami mendapat tahu terdapat seorang kanak-kanak di hospital Indonesia tanpa sesiapa yang menemaninya, jadi kami segera pergi ke sana,” jelas bapa saudara Ahmed, Ibrahim Abu Amsha. “Ahmed bersama orang yang tidak dikenali. Dia berkata Ahmed tercampak ke udara dan didapati cedera kira-kira 20m (65 kaki) dari rumah.”

Ahmed dan Omar kini menjadi yatim piatu, kehilangan tempat tinggal, tanpa tempat berteduh untuk melindungi mereka daripada serangan berterusan, jadi Ibrahim memutuskan untuk menjaga mereka, bersama keluarganya sendiri. Dia pada mulanya membawa mereka ke bandar Sheikh Radwan tetapi berkata mereka terpaksa pergi selepas “Ahmed terkena serpihan kaca” akibat letupan.

Mereka kemudiannya pergi ke kem Nuseirat untuk tinggal di sekolah yang bergabung dengan PBB. Tetapi walaupun di lokasi baharu mereka, mereka diserang lagi, yang memberi akibat yang dahsyat untuk Ahmed.

“Saya berlari keluar dari pintu sekolah dan melihat Ahmed di hadapan saya di atas tanah, kedua-dua kakinya hilang. Dia merangkak ke arah saya, membuka tangannya, meminta bantuan.” Seorang ahli keluarga, yang bersama Ahmed pada masa letupan itu, terbunuh.

Ibrahim, yang masih terlantar bersama keluarga sendiri serta anak-anak kakaknya, berkata dia mengimpikan dapat menghantar Ahmed menjalani rawatan di luar Gaza.

“Dia mahu melakukan banyak perkara,” kata bapa saudaranya dengan sedih. “Apabila kami keluar bersama untuk menghadiri perlawanan bola sepak, dia berkata dia ingin menjadi pemain bola sepak terkenal.”

Menangis mencari ibu

Seperti Ahmed, Muna Alwan juga merupakan anak yatim perang dan disifatkan sebagai WCNSF ketika tiba di Hospital Indonesia.

Kanak-kanak berusia dua tahun itu sentiasa menangis “Mama”, tetapi ibunya telah meninggal dunia.

Muna dikeluarkan dari bawah runtuhan selepas serangan udara menghentam rumah jiran di kawasan Jabal al-Rais di utara Gaza. Ibu bapa, abang dan datuk Muna terbunuh. Mata Muna cedera teruk dan rahangnya patah.

Muna Alwan, 2, kehilangan ibu bapa, abang dan datuknya dalam serangan udara di utara Gaza – Foto: BBC/Mohamed Al-Kahlout

Muna telah dipindahkan ke hospital lain di mana dia dikesan oleh makcik Hanaa.

“Kami tahu melalui internet bahawa Muna berada di Hospital Nasser. Kami datang, dan kami mengenalinya,” jelas Hanaa. Tetapi dia berkata anak saudaranya sedang menderita.

“Dia hanya mahu menjerit, sentiasa takut, terutamanya jika seseorang mendekatinya,” tambah Hanaa.

Muna memang mempunyai kakak yang masih hidup tetapi mereka berada di Bandar Gaza.

“Mereka terperangkap dan tidak ada cara untuk membawa mereka ke selatan,” kata Hanaa sambil menambah: “Saya sentiasa bertanya kepada diri sendiri, apa yang akan kita lakukan? Bagaimana kita memberi pampasan kepada ibunya?”

‘Saya kehilangan kaki saya dan keluarga saya’

Di atas katil besi di sudut bilik di Hospital Nasser di Khan Yunis, selatan Gaza, Dunya Abu Mehsen, 11, melihat sisa kaki kanannya yang dibalut pembalut putih.

Gadis itu, berambut kerinting panjang, duduk di birai katil, memakai gaun merah baldu, selalunya diam, kelihatan sangat sedih.

Dunya terselamat daripada serangan udara yang melanda, ketika abangnya, Yusuf, dan adik perempuannya tidur di rumah mereka di kejiranan al-Amal di Khan Yunis, selatan Gaza.

Tetapi ibu bapa, abang dan adik perempuannya telah terbunuh. Dia juga kehilangan kaki kanannya.

“Apabila saya melihat ayah saya, saya takut kerana dia berlumuran darah dan batu. Orang ramai berdiri di sekeliling kami, dan adik perempuan saya menjerit,” cerita Dunya. “Saya melihat diri saya dan saya tidak mempunyai kaki. Saya berasa sakit dan satu-satunya fikiran saya ialah: ‘Bagaimana saya kehilangan kaki saya?'”

“Dunya tidak ingat bagaimana dan bila dia tiba di hospital, tetapi dia ingat berada di sana bersendirian, dan kakitangan perubatan berulang kali bertanya soalannya dalam usaha untuk mengenal pasti keluarganya,” jelas ibu saudaranya, Fadwa Abu Mehsen.

“Dia memberitahu saya: ‘Saya mendengar jururawat berkata, ‘semoga Tuhan merahmati mereka’. Saya tahu dia maksudkan ibu dan ayah saya.'”

Dunya Abu Mehsen kehilangan kaki kanannya dan keluarganya dalam serangan udara di selatan Gaza. – Foto: BBC/Mohamed Al-Kahlout

Ibu saudaranya, duduk di sebelahnya di dalam bilik hospital dengan kerusi roda yang menjadi satu-satunya cara untuk gadis kecil itu keluar dan menghirup udara segar, berkata: “Dia pernah bermain, kuat dan sangat aktif sebelum kecederaannya.”

Dunya berkata: “Hari ini, saya kehilangan kaki saya dan keluarga saya tetapi saya masih mempunyai impian. Saya ingin mendapatkan kaki palsu, melancong, menjadi doktor, dan agar perang ini berakhir dan anak-anak kita hidup dengan aman.'”

Menentukan bilangan tepat kanak-kanak yatim di Genting Gaza adalah mencabar memandangkan “keamatan permusuhan dan situasi yang berkembang pesat di lapangan”, menurut Ricardo Pires, pengurus komunikasi di dana kanak-kanak PBB Unicef.

Pires menambah bahawa organisasi itu cuba menghubungi hospital dan kakitangan kesihatan di Gaza untuk mengenal pasti dan mendaftarkan kanak-kanak, tetapi “usaha ini berjalan dengan perlahan kerana keadaan yang sangat mencabar”.

Dia menjelaskan bukan sahaja “hampir mustahil” untuk mengenal pasti pengaturan penjagaan sementara yang selamat disebabkan oleh tempat perlindungan dan hospital yang “huru-hara dan sesak”, tetapi “sistem biasa untuk mengenal pasti dokumen, mengesan dan menyatukan semula kanak-kanak dengan saudara-mara hampir tidak berfungsi”. – BBC

 

Author

Pilihan Editor