HomeGlobalPenduduk Palestin ditahan di Gaza dedahkan penyeksaan oleh tentera Israel

Penduduk Palestin ditahan di Gaza dedahkan penyeksaan oleh tentera Israel

PENDUDUK Palestin yang dijadikan tebusan oleh tentera Israel semasa operasi darat di kawasan kejiranan Ez-Zeytun di sebelah timur Genting Gaza yang dikepung, mendakwa mereka mengalami pelbagai bentuk penyeksaan.

Mereka yang ditahan semasa operasi darat Israel pada 27 Oktober di kawasan kejiranan bercakap dengan Anadolu selepas dibebaskan.

Mereka dikenakan ancaman yang berterusan dan penyeksaan kejam, termasuk pukulan teruk, renjatan elektrik dan digantung di kaki mereka selama berjam-jam, semasa mereka ditahan.

Ditutup mata, dibawa ke lokasi yang tidak diketahui

Cihad Yasin, 43, berkata, penahanannya amat menakutkan dan kejam.

Yasin memberitahu Anadolu bahawa tentera Israel menahannya selama 11 hari dan dia diseksa dengan renjatan elektrik.

Dia dirantai dan mengalami penyeksaan yang teruk dan berpanjangan.

Yasin berkata, tentera Israel menutup mata dan mengangkut rakyat Palestin ke lokasi yang tidak diketahui.

“Askar Israel menahan orang, menahan mereka tanpa makanan selama dua hari,” katanya.

Yasin berkata, tentera Israel menyembur bahan yang tidak diketahui pada mereka yang akan menarik serangga untuk hinggap pada mereka.

Sambil menekankan bahawa askar membawa mereka ke tempat yang berbeza yang tidak diketahui, dia berkata: “Kemudian, mereka meninggalkan kami di luar, telanjang dalam kesejukan.”

Yasin mendedahkan, akibat penyeksaan termasuk renjatan elektrik, tahanan tidak dapat tidur dan terpaksa duduk berlutut sehingga tengah malam.

Dia berkata, tahanan dikejutkan oleh tentera pada awal pagi selepas mereka dapat tidur selama beberapa jam.

Sambil menegaskan bahawa askar Israel memberi mereka makanan yang sudah dicemari dengan kulat, dia berkata, mereka terpaksa menelan pil yang menyebabkan halusinasi.

“Saya masih mengalami sakit kepala dan pening akibat dipukul dan pil. Tiada berita tentang keluarga saya di Gaza; bimbang tentang keselamatan mereka,” tambahnya.

Tentera Israel beri makanan yang berkulat

Mahmud el-Alul, seorang lagi tahanan yang dibebaskan di kawasan kejiranan Ez-Zeytun, berkata, tentera memberi mereka makanan yang berkulat.

Al-Alul berkata, tentera membawa tiga keping roti berkulat untuk setiap tahanan. Walaupun tangan dan kaki diikat, tentera meletakkan roti di hadapan mereka.

“Kami tidak boleh nak ambil dan memakannya. Sepanjang minggu saya ditahan, saya enggan makan kerana makanan yang berkulat dan terus lapar,” katanya.

“Askar Israel enggan membuka ikatan tangan dan kaki kami apabila kami perlu menggunakan tandas,” katanya.

Tahanan diseksa kerana bercakap sesama sendiri

Alul berkata, askar menyebabkan dia dan yang lain dipukul teruk dan dipaksa duduk berlutut dengan tangan diikat selama enam jam pada awal penahanan.

Dia berkata, tahanan diarak ke kawasan berbeza di Israel selama sekurang-kurangnya enam jam, di mana tentera memukul dengan kejam tahanan yang tidak dapat mengingat nombor pengenalan mereka dan menghukum tahanan yang bercakap sesama sendiri dengan menggantung kaki mereka selama berjam-jam.

Serangan dahsyat dilancarkan ke atas kejiranan Ez-Zeytun

Disebabkan serangan ke atas kejiranan Ez-Zeytun, warga Palestin yang dipindahkan secara paksa, Hanan Avde memberitahu Anadolu bahawa tentera Israel tiba-tiba menyerang rumah pada awal pagi, walaupun terdapat orang di dalamnya.

“Kami sangka rumah kami akan roboh menimpa kami. Kemudian, wanita dan kanak-kanak mula menjerit ketakutan. Kami mendengar tentera Israel mengarahkan kami keluar dari rumah seorang demi seorang. Tentera Israel tidak membenarkan kami mengambil beg atau barang dengan kami,” kata Avde, sambil menambah bahawa askar memisahkan wanita dan kanak-kanak daripada orang lelaki.

Walaupun cuaca sejuk, tentera menyuruh orang lelaki menanggalkan pakaian mereka, merampas kad pengenalan, telefon dan wang mereka, kemudian membawa mereka keluar, kata Avde.

“Kemudian kami mendengar bunyi tembakan tetapi tidak mempunyai maklumat mengenai nasib lelaki-lelaki itu,” katanya.

Avde menegaskan bahawa askar Israel menahan kanak-kanak, termasuk seorang remaja berusia 16 tahun, dan dia diancam bunuh apabila dia cuba melawan.

Tahanan dipindah secara paksa

Avde mendedahkan bahawa tentera Israel memaksa wanita dan kanak-kanak dengan bendera putih berpindah ke selatan Genting Gaza.

Dengan mata tertutup, mereka dibawa ke persimpangan Al-Kuwait berhampiran pusat pemeriksaan, di mana kenderaan tentera Israel dan jentolak hadir.

Salah seorang askar di pusat pemeriksaan memilih secara rawak wanita untuk disoal siasat sambil mengarahkan orang lain untuk segera meninggalkan kawasan itu. Askar itu kemudiannya meninggalkan wanita itu ketika bunyi konflik pada larut malam bergema di mana-mana, katanya.

Avde berkata, suaminya dibebaskan selepas ditahan dalam serangan di kawasan kejiranan Ez-Zeytun, tetapi dia masih tidak mengetahui nasib anaknya.

“Suami saya mempunyai beberapa masalah kesihatan sebelum serangan. Kesihatannya semakin merosot akibat penyeksaan kejam semasa tahanan. Dia kini dimasukkan ke hospital di Hospital Syahid Al-Aqsa,” tambahnya. – Anadolu

Author

Pilihan Editor