HomeGlobalPeneroka haram Israel serang jemaah Palestin di Masjid Ibrahimi di Hebron

Peneroka haram Israel serang jemaah Palestin di Masjid Ibrahimi di Hebron

 

RAMALLAH, Palestin: Sebilangan jemaah Palestin di Masjid Ibrahimi di bandar Hebron, selatan Tebing Barat yang diduduki, diserang oleh peneroka haram Israel pada solat petang Isnin.

Menurut agensi berita rasmi Palestin WAFA, peneroka haram Israel menggunakan semburan lada untuk menyerang penduduk Palestin di Masjid Ibrahimi, mengakibatkan kes sesak nafas dan melecur di kalangan jemaah.

WAFA juga melaporkan bahawa peneroka dilindungi oleh tentera Israel semasa serangan mereka.

Aktivis media sosial menyiarkan video di akaun media sosial mereka yang menunjukkan jemaah Palestin batuk dan terbaring di atas tanah.

Pihak berkuasa Israel tidak mengulas mengenai kejadian itu.

Selepas pembunuhan beramai-ramai ke atas 29 jemaah Palestin pada 1994 di dalam masjid oleh seorang peneroka pelampau Yahudi, Baruch Goldstein, pihak berkuasa Israel membahagikan kompleks masjid antara jemaah Islam dan Yahudi.

Jawatankuasa Warisan Dunia Unesco memutuskan pada Julai 2017 untuk memasukkan Masjid Ibrahimi dan bandar lama Hebron dalam Senarai Warisan Dunianya.

Hebron adalah rumah kepada kira-kira 160,000 orang Islam Palestin dan kira-kira 500 peneroka haram Yahudi. Yang terakhir tinggal dalam siri enklaf Yahudi sahaja yang dikawal ketat oleh tentera Israel. – Anadolu

Author

Pilihan Editor