HomeGlobalAhli Parlimen Rusia mahu emoji gay diharamkan

Ahli Parlimen Rusia mahu emoji gay diharamkan

 

SEKURANG-KURANGNYA dua dozen emoji yang ditemui dalam telefon pintar mempromosikan hubungan seksual bukan tradisional dan harus diharamkan di Rusia, kata Timbalan Pengerusi Pertama Jawatankuasa Pertahanan Parlimen, Aleksey Zhuravlev.

Sesetengah piktogram menggambarkan ‘pasangan sesama jantina dengan kanak-kanak, lelaki bercium, wanita bercium, lelaki hamil, pengantin lelaki bermisai, wanita berjanggut’ dan lain-lain, ahli Parlimen itu memberitahu Rossiyskaya Gazeta pada Jumaat. Zhuravlev ialah ketua parti Rodina (Tanah Air) dan ahli Parti Demokratik Liberal Rusia (LDPR) di Duma Negeri.

Emoji sering digunakan terutamanya dalam pesanan teks dan laman media sosial, yang merupakan platform paling popular di kalangan pengguna, katanya.

“Semua ini dilihat oleh kanak-kanak, yang sentiasa menghantar emoji itu kepada satu sama lain,” kata Zhuravlev.

Ahli Parlimen itu menegaskan bahawa undang-undang yang melarang propaganda LGBTQ di Rusia sudah berkuat kuasa, menegaskan bahawa piktogram itu mewakili propaganda yang sepatutnya ditangani.

“Langkah-langkah mesti diambil untuk mengeluarkan emoji tersebut dan menyekat penggunaannya di Rusia,” katanya.

Larangan menyebarkan bahan LGBTQ dalam kalangan mereka yang berumur bawah 18 tahun telah diperkenalkan di Rusia pada 2013.

Pada tahun 2022, undang-undang telah diperluaskan untuk merangkumi kedua-dua kanak-kanak bawah umur dan dewasa. Undang-undang mengenai perlindungan nilai tradisional menjadikannya haram untuk mempromosikan LGBTQ, pedofilia dan perubahan jantina dalam pengiklanan, buku, filem dan media.

Pada November tahun lalu, Mahkamah Agung Rusia mengharamkan gerakan awam LGBTQ antarabangsa, menamakannya sebagai organisasi ekstremis. – RT

Author

Pilihan Editor