HomeGlobalLebih 60 askar Israel terbunuh dalam seminggu - Abu Ubaida

Lebih 60 askar Israel terbunuh dalam seminggu – Abu Ubaida

ABU Ubaida, jurucakap Briged Al-Qassam – sayap tentera Gerakan Penentangan Palestin Hamas, mengumumkan pada Jumaat bahawa lebih 60 tentera Israel telah terbunuh dalam operasi yang dijalankan terhadap pasukan penjajah itu di Gaza selama seminggu.

Dalam satu kenyataan yang dikeluarkan pada akaun rasmi Briged Al-Qassam di Telegram, Abu Ubaida berkata, pejuang Al-Qassam berjaya memusnahkan sepenuhnya atau sebahagian 68 kenderaan tentera.

Para pejuang mengesahkan bahawa mereka berjaya menghapuskan 53 tentera Zionis pada jarak dekat, menyelinap sembilan tentera, dan menyebabkan berpuluh-puluh askar mati dan cedera, dalam 57 misi ketenteraan yang berbeza, lapor The Palestine Chronicle.

Di bawah adalah kenyataan penuh daripada Abu Ubaida, yang diterbitkan di sini dalam bentuk asal:

“Sepanjang minggu lalu, pejuang Al-Qassam dapat memusnahkan sepenuhnya atau sebahagiannya 68 kenderaan tentera.

“Pejuang kami mengesahkan bahawa mereka menghapuskan 53 askar Zionis di jarak dekat, menembak 9 askar, dan menyebabkan berpuluh-puluh askar mati dan cedera, dalam 57 misi ketenteraan yang berbeza. Misi-misi ini menyasarkan pasukan Zionis yang menceroboh dengan peluru, alat letupan anti-kubu dan anti-personel, dan mesingan.

“Mereka juga merobohkan 4 rumah, meletupkan pintu masuk dua terowong dan medan periuk api di pihak askar musuh, dan menembak jatuh dua dron peninjau Sky Lark, merampas 8 dron, termasuk dua dron bunuh diri.

“Mereka mengebom perhimpunan tentera dengan peluru mortar dan peluru berpandu jarak dekat merentasi semua medan pertempuran dan melancarkan serangan roket dari pelbagai jarak ke dalam entiti Zionis.”

Khamis juga merupakan hari yang sibuk bagi pejuang Palestin di Gaza, dan juga di Lubnan.

Di bawah adalah kenyataan terbaharu oleh dua pasukan penentangan utama di Gaza, dan Gerakan Penentangan Lubnan Hizbullah.

Kenyataan di bawah disiarkan melalui saluran Telegram mereka dan diterbitkan di sini dalam bentuk asal.

Briged Al-Qassam (Hamas)

“Briged Al-Qassam membedil dua kereta kebal Zionis Merkava dengan peluru Al-Yassin 105 di barat bandar Khan Younis, selatan Genting Gaza.

“Briged Al-Qassam, bersama dengan Briged Mujahidin, mengebom kumpulan tentera musuh di barat laut Bandar Gaza dengan roket jarak dekat 107mm.”

Briged Al-Quds (Jihad Islam)

“Pejuang kami meletupkan kereta kebal Zionis dengan bahan letupan laras Thaqib di sekitar kawasan kejiranan Austria di barat Khan Younis.

“Kami melakukan tembakan tertumpu ke atas kedudukan tentera dan kenderaan musuh Zionis di kawasan Sudaniya, barat laut Kota Gaza, dengan rentetan peluru mortar berat, roket Badr-1, dan roket 107mm.

“Kami menyasarkan bahagian infantri milik musuh Zionis di barat laut Beit Hanoun dengan peluru berpandu 107mm berpandu.

“Kami mengebom kenderaan musuh dan tentera dengan peluru mortar pada paksi kemaraan di barat dan barat daya bandar Khan Younis.

“Dengan kerjasama Briged Abu Ali Mustafa, kami mengebom barisan bekalan musuh di sepanjang pinggir timur di bahagian tengah Genting Gaza dengan pelbagai serangan roket.

“Bersama dengan Briged Abu Ali Mustafa, Saraya Al-Quds mengebom bekalan musuh di sepanjang pinggir timur Genting Gaza tengah dengan pelbagai serangan roket.

“Kami mengebom perkumpulan askar dan kenderaan musuh di sekitar tapak tentera Abu Safiya, timur kem Al-Maghazi di tengah Genting Gaza dengan peluru mortar.”

Hizbullah

“Sebagai menyokong rakyat Palestin yang tabah di Genting Gaza dan menyokong penentangan mereka yang berani dan terhormat, para pejuang Penentangan Islam, pada pukul 10:00 pagi, pada hari Khamis, 25/01/2024 menyasarkan tapak Radar di kawasan Ladang Shebaa Lubnan yang diduduki dengan senjata roket, berjaya membuat serangan tepat.

“Para pejuang Penentangan Islam, pada pukul 11:00 pagi, pada hari Khamis, 25/01/2024 menyasarkan tapak Jal Al-Alam dengan senjata roket, berjaya membuat serangan tepat.

“Para pejuang Penentangan Islam, pada pukul 11:20 pagi, pada hari Khamis, 25/01/2024 melancarkan serangan udara dengan dua dron serangan di salah satu tapak sistem pertahanan udara dan platform Iron Dome berhampiran penempatan Kfar Blum, membuat serangan tepat.”

Author

Pilihan Editor