HomeGlobalMcDonald's terkesan dengan boikot berkaitan Israel, kata CEO

McDonald’s terkesan dengan boikot berkaitan Israel, kata CEO

FRANCAIS McDonald’s di Timur Tengah mengalami impak perniagaan yang memberi kesan pada 2023 akibat boikot yang dikaitkan dengan konflik Gaza, kata Ketua Pegawai Eksekutif gergasi makanan segera itu, Chris Kempczinski.

Dalam siaran LinkedIn pada Khamis, Kempczinski memuji pencapaian syarikat itu sepanjang tahun lalu, tetapi mengakui bahawa beberapa pasaran di Timur Tengah dan beberapa di luar rantau ini terjejas disebabkan oleh perang Gaza dan maklumat salah yang berkaitan dengannya.

“Ini mengecewakan dan tidak berasas,” tambahnya. “Di setiap negara tempat kami beroperasi, termasuk di negara-negara Islam, McDonald’s dengan bangganya diwakili oleh pengendali pemilik tempatan yang bekerja tanpa jemu untuk berkhidmat dan menyokong komuniti mereka sambil menggaji ribuan warganegara mereka.”

Perasaan semua kakitangan di McDonald’s adalah dengan “komuniti dan keluarga yang terjejas oleh perang di Timur Tengah,” tegas Kempczinski. “Kami membenci apa-apa jenis keganasan dan tegas menentang ucapan kebencian, dan kami akan sentiasa berbangga membuka pintu kami kepada semua orang.”

Walaupun Kempczinski tidak memberikan sebarang anggaran kerugian daripada boikot itu, tahap penuh kerugian mungkin akan didedahkan lewat bulan ini, apabila McDonald’s dijadualkan mengeluarkan laporan pendapatan.

McDonald’s berada di tengah-tengah konflik Gaza pada pertengahan Oktober, selepas pemegang francais syarikat itu di Israel bermegah di media sosial apabila memberi makanan secara percuma kepada tentera dan polis Israel.

Ini menyebabkan francais di Oman, Türkiye, Arab Saudi, Lubnan, Kuwait dan Emiriah Arab Bersatu untuk bertindak balas dengan menderma untuk Palestin – dan aktivis di seluruh dunia Islam menyeru pemboikotan jenama tersebut. Syarikat Barat yang lain – Starbucks, Coca-Cola, IBM, Nestle dan KFC – menghadapi tindak balas yang sama.

GAR, pemegang francais McDonald’s di Malaysia, bertindak balas dengan menyaman pergerakan Boikot, Lupus dan Sekat (BDS) bulan lepas kerana “kenyataan palsu dan fitnah” mengenai rantaian itu. Syarikat itu telah meminta ganti rugi berjumlah RM6 juta (AS$1.31 juta) untuk membayar pampasan bagi hasil dan kehilangan pekerjaan. – RT

Author

Pilihan Editor