HomeGlobalRemaja AS dakwa jadi orang pertama kalahkan Tetris

Remaja AS dakwa jadi orang pertama kalahkan Tetris

 

SEORANG remaja Oklahoma dipercayai menjadi pemain orang pertama yang mengalahkan permainan video klasik Nintendo Tetris, 34 tahun selepas ia dikeluarkan.

Willis Gibson menyiarkan video di saluran YouTubenya ketika dia mencapai tahap 157, menyebabkan permainan itu ranap.

Pemain berusia 13 tahun itu duduk semula ke kerusinya – mengisytiharkan: “Saya akan pengsan, saya tak dapat rasa jari saya.”

Dia hanya mengambil masa 38 minit untuk menewaskan permainan itu.

Sehingga beberapa tahun yang lalu, para pemain percaya mereka hanya mungkin bermain hingga tahap 29.

Permainan video popular – yang menyaksikan pemain menyusun bongkah jatuh ke dalam garisan mendatar yang sempurna pada kelajuan yang semakin meningkat – pada asalnya dicipta pada tahun 1984 oleh jurutera Soviet, Alexey Pajitnov, dan mendapat populariti selepas penampilan sulungnya di Nintendo Entertainment System (NES) dan konsol mudah alih Nintendo Game Boy pada tahun 1989.

Hari ini, permainan ini boleh dimainkan merentasi pelbagai konsol dan platform, termasuk telefon mudah alih.

Pada tahun 2010, pemain permainan kompetitif profesional, Thor Aackerlund berjaya mencapai tahap 30 dengan menggunakan teknik yang dipanggil hypertapping, di mana pemain menggetarkan jari mereka dengan cara yang menggerakkan pengawal lebih cepat daripada kelajuan dalam permainan.

Ini menyebabkan pemain lain menggunakan teknik hypertapping dan teknik lain untuk melihat sejauh mana mereka boleh pergi – tetapi setakat bulan lepas, hanya AI yang dapat sampai ke tahap ‘skrin bunuh’ permainan itu.

‘Skrin bunuh’ berlaku apabila pemain mencapai tahap yang menyebabkan permainan itu ranap.

Pada penghujung permainannya selama 38 minit, permainan itu ranap dan bongkah-bongkah tidak lagi turun ketika dia mengalahkan permainan itu.

Remaja itu – yang menggunakan nama Blue Scuti di YouTube – bermain permainan itu sejak dia berumur 11 tahun, dan telah bertanding dalam beberapa kejohanan permainan.

“Apabila saya mula bermain permainan ini, saya tidak pernah menjangkakan akan merosakkan permainan itu, atau mengalahkannya,” tulisnya di saluran YouTubenya.

Selain menewaskan permainan itu, Willis berkata dia juga memecahkan markah keseluruhan dan tiga rekod dunia Tetris yang lain.

Pemain lain kini cuba untuk mengalahkan rekod pemain berusia 13 tahun itu, dengan ramai yang mendokumentasikan percubaan mereka di media sosial dan laman web penstriman video. – BBC

Author

Pilihan Editor