HomeGlobalTentera Israel keluar dari Hospital Nasser, tapi terus mengepung - Kementerian Kesihatan...

Tentera Israel keluar dari Hospital Nasser, tapi terus mengepung – Kementerian Kesihatan Gaza

 

TENTERA Israel telah berundur dari dalam Kompleks Perubatan Nasser di selatan Genting Gaza tetapi terus mengepung bangunan itu, serta Hospital Al-Amal berdekatan, kata Kementerian Kesihatan Palestin pada Khamis.

“Pasukan penjajah Israel menghalang pergerakan ke dan dari Kompleks Perubatan Nasser di bandar Khan Yunis,” kata kementerian itu dalam satu kenyataan di Telegram.

Ia menyatakan bahawa kakitangan perubatan telah mengebumikan 13 pesakit yang terkorban di Hospital Nasser akibat penjana dan bekalan oksigen ditutup akibat serangan Israel. Kementerian tidak menyatakan tarikh kematian mereka.

Sambil menambah bahawa air kumbahan telah membanjiri tingkat bawah hospital, ia berkata, tentera Zionis masih menghalang pembaikan tangki air, rangkaian kumbahan, dan operasi penjana elektrik di hospital.

Kementerian Kesihatan Gaza berkata pada Selasa bahawa jumlah kematian di unit rawatan rapi Hospital Nasser, yang mana Israel memutuskan bekalan elektrik dan menghalang mesin oksigen daripada berfungsi, telah meningkat kepada lapan orang.

Mengenai Hospital Al-Amal, juga di Khan Younis, kementerian berkata, tentera Israel terus mengepungnya dan menyerangnya berulang kali.

Ia memberi amaran bahawa tentera Israel membahayakan nyawa pasukan perubatan dan pesakit di hospital kerana kekurangan air, makanan, oksigen dan rawatan.

Selama berminggu-minggu, tentera Israel meningkatkan kempen ketenteraannya terhadap sistem penjagaan kesihatan di Khan Yunis, memaksa beribu-ribu penduduk Palestin yang kehilangan tempat tinggal meninggalkan Hospital Al-Amal dan Kompleks Perubatan Nasser beberapa hari kebelakangan ini.

Israel telah menyerang Genting Gaza sejak 7 Oktober, membunuh sekurang-kurangnya 29,410 rakyat Palestin dan mencederakan hampir 70,000 yang lain, manakala kurang daripada 1,200 rakyat Israel dipercayai terbunuh dalam serangan Hamas.

Serangan Israel ke atas Gaza memaksa 85 peratus penduduk wilayah itu melarikan diri di tengah-tengah kekurangan makanan, air bersih dan ubat-ubatan yang teruk, manakala 60 peratus daripada infrastruktur wilayah itu telah rosak atau musnah, menurut PBB.

Buat pertama kali sejak penubuhannya pada 1948, Israel dituduh melakukan pembunuhan beramai-ramai di Mahkamah Keadilan Antarabangsa, badan kehakiman tertinggi PBB, berhubung perang Gaza.

Keputusan sementara pada Januari mengarahkan Tel Aviv menghentikan tindakan pembunuhan beramai-ramai dan mengambil langkah-langkah untuk menjamin bantuan kemanusiaan diberikan kepada orang awam di Gaza.

Author

Pilihan Editor