HomeGlobal112 rakyat Palestin dibunuh tentera Israel ketika menunggu bantuan

112 rakyat Palestin dibunuh tentera Israel ketika menunggu bantuan

 

ANGKA kematian rakyat Palestin yang dibunuh oleh tentera Israel ketika menunggu bantuan kemanusiaan pada awal Khamis meningkat kepada 112 orang dan berkemungkinan meningkat lagi, kata Kementerian Kesihatan wilayah itu kepada Anadolu.

Jurucakap kementerian, Ashraf al-Qudra berkata, ramai daripada mereka yang cedera berada dalam keadaan kritikal kerana ditembak di bahagian atas badan.

Turut bercakap kepada Anadolu, ketua Pejabat Media Kerajaan yang berpangkalan di Gaza, Ismail Thawabteh menyebut insiden maut itu sebagai pembunuhan beramai-ramai ‘tepung’.

“Para syuhada pembunuhan beramai-ramai ‘tepung’ mati akibat ditembak secara langsung oleh peluru Israel,” kata Thawabteh.

Tambahnya, tentera Israel mempunyai pengetahuan awal bahawa rakyat Palestin akan tiba di kawasan itu untuk menerima bantuan makanan.

Thawabteh menuduh Israel mereka-reka dakwaan berhubung insiden itu. Pendudukan (Israel) mengamalkan maklumat yang salah, dan cuba mengelak tanggungjawab daripada pembunuhan beramai-ramai keji yang dilakukannya.

Tentera Israel telah mendakwa bahawa kematian berlaku akibat dipijak dan dilanggar oleh trak bantuan.

Ia mendakwa, siasatan awal mendapati bahawa beberapa rakyat Palestin menghampiri pusat pemeriksaan tentera Israel untuk mengawasi kemasukan trak bantuan, dengan askar melepaskan tembakan amaran dan menembak ke arah kaki warga Palestin yang terus bergerak ke arah tentera.

Insiden itu berlaku pada subuh Khamis ketika ratusan penduduk Palestin sedang menunggu untuk menerima bantuan itu berhampiran kawasan bulatan al-Nablusi, selatan Kota Gaza, ketika mereka diserang Israel, menurut saksi mata.

Israel telah melancarkan serangan ketenteraan maut di Gaza Gaza sejak serangan Hamas pada 7 Oktober 2023, yang menurut Tel Aviv membunuh hampir 1,200 orang.

Sekurang-kurangnya 30,035 rakyat Palestin telah terbunuh sejak itu dan lebih 70,457 yang lain cedera di tengah-tengah kemusnahan besar-besaran dan kekurangan barang keperluan.

Israel juga telah mengenakan sekatan yang melumpuhkan di Genting Gaza, menyebabkan penduduknya, khususnya penduduk di utara Gaza, berada di ambang kebuluran.

Perang Israel telah mendorong 85 peratus penduduk Gaza ke dalam perpindahan dalaman di tengah-tengah kekurangan makanan, air bersih dan ubat-ubatan, manakala 60 peratus daripada infrastruktur enklaf itu telah rosak atau musnah, menurut PBB.

Israel dituduh melakukan pembunuhan beramai-ramai di Mahkamah Keadilan Antarabangsa. Keputusan sementara pada Januari mengarahkan Tel Aviv menghentikan tindakan pembunuhan beramai-ramai dan mengambil langkah-langkah untuk menjamin bantuan kemanusiaan diberikan kepada orang awam di Gaza.

Author

Pilihan Editor